Els docents es preparen per rebre infants immigrants i amb necessitats especials

Alguns centres han d'oferir compensació a una quarta part dels alumnes

TW
0

A les 12.00 hores d'ahir, la fotocopiadora del col·legi públic Felip Bauçà de Palma treia fum, imprimint els més de nou mil folis que integren les proves inicials dels devers 450 alumnes que avui comencen les seves clases en aquest centre. D'aquestes proves els docents n'hauran d'extreure el grau de preparació dels menuts, unes dades ben importants per fixar les necessitats educatives en un indret situat entre els barris del Camp Redó i el que es coneix com Corea: segons explica la directora, Maria Tous, d'aquests 450 alumnes, almanco cent necessitaren programes específics d'integració l'any passat; enguany s'esperen, en conseqüència, xifres iguals o superiors.

Dos professionals especialitzats tracten en aquest col·legi de donar suport especial als alumnes que pertanyen a minories ètniques "gitanos, exiliats dels Balcans, nord-africans", però també als que provenen de famílies desestructurades, per als quals "en paraules de Maria Tous" sovint «el col·legi és el millor que els ha passat en la seva vida». Enguany, dels nou professionals més de què disposarà el centre (sobre un total de 31), dos professors es dedicaran de manera clara a propiciar el sistema de tutories que promou el Govern de Progrés, flexibilitzant els torns dels docents; tot això, en un barri dotat amb bona oferta educativa (sis escoles, de les quals tres són públiques). En principi, aquesta situació adversa sembla ben resolta pels sistemes compensatoris que s'hi estan aplicant des que començà l'allau d'immigració, atreta per l'oferta laboral creixent a les Balears. Maria Tous confirma que, al cap d'uns pocs mesos (devers Nadal), els alumnes ja tenen una comprensió auditiva suficient per incorporar-se a les aules que els corresponen, alhora que els suports extraordinaris en matèries estratègiques com les matemàtiques impedeixen que els infants arribin a les classes amb un retard incorregible.

Altres problemes quotidians, emperò, queden sense resoldre en aquest centre: l'accés al col·legi és petit, i les aglomeracions d'alumnes són preocupants a les hores d'entrada i de sortida.