El consum d'energia elèctrica a les Illes Balears s'ha disparat un deu per cent respecte de l'any passat, segons dades de GESA, entitat que ha reconegut que enguany l'augment del consum elèctric s'ha disparat dos punts més dels càlculs prevists. Les previsions assenyalen que aquert ritme de creixement es mantindrà durant tot l'estiu. «Enguany s'han superat totes les previsions», manifestà ahir a aquest diari Cristina Alcover, portaveu de la companyia.
De fet l'entitat subminitradora d'electricitat a l'Arxipèlag, presidida per Bartomeu Reus, espera que aquest deu per cent sigui l'increment anual que experimentarà el 1999 respecte de l'any anterior, segons demostra la tendència dels primers sis mesos de 1999. A més, entre 1996 i 1999 s'ha doblat l'increment del consum. La dada mensual més significativa la trobam en el mes de maig. Durant aquest mes de 1996 la pujada era d'un 4'5 per cent, mentre que en el maig d'enguany (el més calorós del segle), l'increment ha arribat al 9'6 per cent, més del doble de fa tres primaveres.
L'elevada despesa energètica d'enguany a les Illes és motivada, segons Gesa, per factors econòmics, principalment, i pels fenòmens meteorològics que han viscut les Illes, en segon lloc. «El fort augment d'energia s'ha de cercar principalment per la conjuntura econòmica que enguany és molt bona, tal com demostren el Producte Interior Brut (PIB), la gran demanda constructora i la temporada turística, que cada any comença més prest, a causa de la política empresarial de desestacionalitzar la temporada», diu Alcover, la qual afegeix que «tot això confirma que som la comunitat més rica».
Pel que fa a les especials condicions meteorològiques d'enguany, s'han de tenir en compte dues dades. Per una banda, les fortes davallades de temperatures a finals de gener i principis de febrer que motivà nevades històriques a les Illes i, per una altra, la forta calor que està vivint l'Illa des de maig d'enguany, inclosa una forta sequera, que ha tingut conseqüències, d'altra banda, nefastes per als agricultors, especialment pel que fa als cereals. Totes aquestes condicions meteorològiques han fet disparar al llarg de l'any les compres d'electrodomèstics: calefació i aire condicionat.