L'objectiu darrer de la Formació Professional és preparar els joves per a l'exercici d'un ofici, de manera que es puguin integrar en el mercat laboral. És lògic, per tant, que l'eficàcia d'aquest vessant de l'aprenentatge estigui condicionat per la mateixa oferta laboral. I no menys evident és que aquest mercat evoluciona i varia les seves necessitats professionals segons les demandes dels nous sectors emergents.
Una dinàmica social i formativa que no ha passat inadvertida pel Govern, que des de la Conselleria d'Educació vol constituir un «observatori de noves professions», segons paraules del conseller d'Educació, Manuel Ferrer, que pretén estudiar i fer un diagnòstic del mercat laboral actual, per la via de l'observació continuada, per tal de descobrir on hi poden haver noves feines, ocupacions innovadores adaptades als nous temps, i com s'hauria de formar la gent perquè pogués accedir als llocs de feina amb una preparació professional adient.
A més de trobar noves vies de formació i col·locació, una altra missió de l'observatori serà la detecció de mercats saturats, els quals ja no poden assumir més professionals i que, per tant, inutilitzen l'oferta formativa adreçada a nodrir-lo de treballadors qualificats.