Els estudis que fa la Conselleria de Foment sobre la viabilitat
de les línies Palma-Manacor-Artà i Palma-aeroport arriben a la
mateixa conclusió: la rendibilitat passa per les zones turístiques.
Això vol dir, en el cas d'Artà, que el vell traçat s'haurà de
concebre d'una altra manera, almanco en tot el que afecta les
estacions terminals.
Tot i que encara no vol parlar de xifres, la Conselleria de
Foment ja té assumit que «una línia de ferrocarril difícilment serà
rendible. Per tant, es pot assumir un cert nivell de pèrdues que
faria factible el projecte, però una pèrdua total seria molt
difícil de suportar per al Govern».
Per tant, l'estudi de viabilitat que realitzen actualment
tècnics que han fet la mateixa feina per la Generalitat de
Catalunya es dirigeix a analitzar els aspectes econòmics de les
inversions. En tot cas, una conclusió ja es pot avançar: un
projecte que es pugui tirar endavant ha de passar per les zones
turístiques. Això vol dir que en el cas del tres a l'aeroport, el
servei hauria de cobrir la Platja de Palma i només pensar en la
línia aeroportuària com una estació més dins la iniciativa.
A la vegada, el tren Palma-Inca-Manacor-Artà ha de tenir present
la costa o oblidar-se de rendibilitats mínimes o de pèrdues
acceptables. Això vol dir establir almanco dues línies
suplementàries, probablement una que aniria fins a Portocristo, i
l'altra que faria el servei Son Servera-Cala Millor.
S'ha de pensar que aquests projectes es troben encara en fase
d'estudi. Això implica que, en tot cas, i si hi ha consens dins la
direcció del PP per dur-los endavant, passarien a formar part de la
campanya electoral de l'any que ve.
Tot i així, els problemes tècnics són importants, i estan
centrats en les inversions que serien necessàriess per treure
endavant la iniciativa. Així, són fan falta màquines ràpides que
puguin realitzar el trajecte en un temps acceptable. A això s'ha
d'afegir que l'antiga instal·lació de les vies no només es troba en
desús des de fa un quart de segle, sinó que també han quedat
obsoletes algunes parts del vell traçat.
Per la seva banda, el tren de l'aeroport-Platja de Palma
s'hauria de construir per complet, amb el problema d'expropiacions
de terrenys que això implica.
Tot i així, i encara que no es digui públicament, l'exemple en
què es miren els responsables de Foment és el tren de Sóller,
gestionat per una empresa privada i rendible malgrat totes les
dificultats que implica un servei d'aquest tipus.
Per Foment, el «secret» del tren de Sóller és el caire turístic
que li han sabut donar els seus responsables, amb un estil i
personalitats pròpies que li permeten establir uns preus que
possibiliten el seu manteniment sense suportar pèrdues.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.