Una simple targeta servirà als residents a Palma per pagar, a
partir del dia 1 de gener, el transport públic, les tarifes d'ORA i
per accedir als serveis d'informació municipal. Aquestes són
algunes de les funcions que tindrà la targeta ciutadana, un sistema
que en haver assumit totes les seves capacitats haurà suposat a
Cort una inversió de devers 700 milions de pessetes, segons les
estimacions que oferí ahir el regidor d'Hisenda, Pere Àlvarez.
Davant una xifra tan voluminosa, el càrrec consistorial no
s'espanta i assegura que «s'hauran rendibilitzat en dos anys», ja
que no només suposarà un estalvi per l'usuari sinó també per
l'administració.
Hem de recordar que els cost de la targeta recau en els fons de
l'Ajuntament, per la qual cosa el resident l'obtindrà de franc. A
més, aquesta nova eina es podrà utilitzar per comprar en les
botigues i per treure doblers del compte corrent. Els caixers
autmàtics, en principi 200 entre la Caixa i Sa Nostra, seran les
vies per accedir al servei d'informació, en el qual entre d'altres
possibilitats es podran conèixer les ofertes laborals que acumulen
les oficines consistorials.
Les prestacions assenyalades, apuntà el regidor, han d'ampliar-se
de forma progressiva fins que la targeta serveixi per pagar imposts
com l'IBI o l'IAE, com també multes i d'altres abonaments
relacionats amb l'Ajuntament.
De tota manera, Àlvaren manifestà que l'objectiu final és la
finestreta única, és a dir, que el ciutadà no tengui necessitat de
personar-se en les institucions, sigui quina sigui, per cada tràmit
que hagi de realitzar. Per aquesta raó, el projecte ha d'acabar
coordinant amb el Govern balear i d'altres administracions.
La inversió per habilitar el procediment no ha suposat cap
endeutament a la corporació, assegurà el regidor. De la mateixa
manera justificà la magnitud del cost en les complexitats tècniques
que reprensenta, com és canviar tot el sistema informàtic
establert.
Per fer-nos-en una idea, les màquines que es muntaran en els
autobusos de l'EMT destinades a introduir-hi la targeta costen en
total 90 milions de pessetes. Aquests aparells identificaran
l'usuari i si es pot beneficiar d'alguna rebaixa, a més de la que
gaudeix per ser resident, li aplicarà al moment. El ciutadà, així
mateix, podrà fer transbordaments durant dues hores fent un sol
abonament.
En contrapartida, l'EMT s'estalviarà el cost de l'etiquetatge i les
institucions tindran un control exacte de l'us dels vehicles per
part de la població. En aquest sentit Àlvarez explicà que ara no es
pot valorar la resposta de col·lectius com els pensionistes, que
després de mostrar la targeta que els permet viatjar de franc no
queden registrats enlloc.
Quant a l'ORA, el regidor notificà que amb el mètode actual cada
dia es dipositen fins a dos milions de pessetes en monedes dins les
màquines de tarifació. Aquest tràfic de metall quedarà
substancialment reduït, en benefici dels recaptadors i dels
usuaris.
Interessats
Diversos ajuntaments de l'Estat s'han posat en contacte amb el de
Palma en estar interessats a aplicar el sistema de la targeta
ciutadana. La capital illenca és pionera en el mètode i ja ha
decidit seguir-li les passes el consistori de Lleida, que enviarà
aviat una delegació per veure'n l'aplicació. El de Màlaga vol tenir
informació perquè en el seu cas va provar d'aplicar un sistema
similar però va fracassar. La causa de la fallida, segons sembla,
va ser que no va servir-se dels caixers de les entitats bancàcies i
instal·lar els propis va representar un cost massa elevat. També
han mostrat la seva curiositat des de l'Ajuntament d'Almeria.