La companyia Ibèria reduirà a partir de l'1 de setembre la seva
oferta de vols entre Palma i Alacant, suprimirà les connexions
directes amb Sevilla i eliminarà una freqüència de reforç entre Son
Sant Joan i Barcelona que s'havia afegit a partir del juliol.
Aquests són els efectes bàsics per als residents a Mallorca del
reajustament de la programació d'estiu adoptat per part de la
direcció d'Ibèria i que es concreten en la cancel·lació de dotze
freqüències setmanals, vint-i-quatre vols per tant, de les més de
350 que realitza la companyia a Son Sant Joan. A nivell estatal
s'ha cancel·lat 109 freqüències setmanals.
La justificació d'aquestes modificacions, que afectaran els mesos
de setembre i octubre abans que entri en vigor la programació
d'hivern, es basa en la necessitat de frenar el creixement en
l'oferta de serveis, per tal de poder garantir més puntualitat i
qualitat. En aquest sentit, l'objectiu és tenir una major
disposició d'avions i tripulacions, sobretot davant els greus
problemes de funcionament a l'aeroport de Barajas.
En qualsevol cas, tal i com s'explicà per part de l'empresa, es
mantenen les nou freqüències diàries a Barcelona que hi ha havia
l'any passat, ja que la que s'ha suprimit era de caràcter
addicional i només s'ha realitzat durant els mesos de juliol i
agost.
Pel que fa a Alacant, de les denou freqüències setmanals que
s'efectuaven fins ara, es passa a dotze, mentre que desapareix
l'enllaç directe entre els aeroports de Palma i Sevilla. Aquesta
decisió s'ha adoptat davant la persistència de manca de
rendibilitat d'aquesta ruta, que s'havia restablert després de les
negociacions que el Govern balear i la direcció d'Ibèria
mantingueren l'hivern passat.
Reacció del Govern
El conseller de Foment, Joan Verger, va qualificar ahir de «notícia
dolenta» aquesta reducció dels vols i va recordar que s'ha de tenir
en compte que els únics mitjans per desplaçar-se entre les Illes i
la Península són, lògicament, el vaixell i l'avió.
Verger manifestà que no li preocupa la política d'Ibèria, sinó
mantenir una bona comunicació de les Illes. En aquest sentit, afegí
que només faltaria que es milloressin les connexions amb Europea i
s'empitjoressin les espanyoles.
En tot cas, Verger confià que en les reunions que es mantindran amb
els responsables de la companyia es puguin resoldre aquestes
reduccions en la cobertura del trànsit aeri entre les Illes i la
Península.
Mentrestant, la direcció d'Ibèria ha instat el conseller Verger
perquè fixi una data per mantenir una reunió i tractar aquesta
reestructuració. S'haurà d'estar pendent també de quina és la
resposta de la companyia cara a la seva programació d'hivern dels
vols interinsulars, que no es veuen afectats per aquests canvis.
Cal recordar que el Govern sol·licità a les companyies que
ampliassin freqüències en la seva programació entre Illes per tal
de donar un bon servei i evitar la convocatòria d'un concurs públic
i una situació de monopoli.
Pas enrere
Les negociacions del passat hivern entre el Govern i la direcció
d'Ibèria amb motiu de la polèmica suscitada per l'ús de les
turbohèlices es concretaren en compromisos com la recuperació dels
vols a Sevilla i l'increment de les freqüències a València i
Sevilla. La revisió de la programació d'Ibèria suposa un pas enrere
en alguns d'aquests acords, sobretot pel que fa referència a
Sevilla i Alacant. Finalment, sembla que els criteris de
rendibilitat s'han tornat a imposar a una empresa a punt d'afrontar
la seva privatització.