Les autoritats franceses i belgues d'aviació civil publicaren ahir les 'llistes negres' de companyies aèries que tenen prohibit operar als seus aeroports i entrar als seus espais aeris perquè no compleixen els estàndards de qualitat establerts per les normes de l'Organització Internacional de l'Aviació Civil (OACI). França i Bèlgica compleixen així el seu compromís de no esperar a l'elaboració d'un llistat europeu, que la Comissió Europea preveu que pugui estar llest per a finals d'enguany o principis de 2006.
La Direcció general d'Aviació Civil (DGAC) francesa féu pública una llista de cinc aerolínies no segures, en la qual figuren Air Koryo (Corea del Nord), Air Saint-Thomas (Estats Units), International Air Service (Libèria), Línies Aèries de Moçambic -i la seva filial Transairways- i Phuket Airlines (Tailàndia). França havia suspès o retirat entre 2001 i 2005 els permisos d'operativitat aèria pels incompliments de la legislació internacional.
Per la seva part, la Direcció general de Transport Aeri de Bèlgica publicà una 'llista negra' de nou companyies prohibides al seu espai aeri. Entre les aerolínies vetades per les autoritats belgues es troben Africa Lines (República Centrafricana), Air Memphis (Egipte), Air Van Airlines (Armènia), Central Air Express (República Democràtica del Congo), ICTTPW (Líbia), International Air Tours (Nigèria), Johnsons Air (Ghana), Silverback Cargo Freighters (Ruanda) i South Airlines (Ucraïna).
Les autoritats franceses consideren que la publicació d'aquest tipus de llistats constituirà un «element dissuasiu» que servirà perquè les aerolínies que pretenguin operar al seu espai aeri siguin «més rigoroses» en matèria de seguretat, indicà el director de Control de la DGAC, Maxime Coffin. França confia que aquesta iniciativa actuï com un «factor estimulant» per accelerar l'elaboració d'una 'llista negra' consolidada per al conjunt de la UE.
El vicepresident de la Comissió i responsable de Transports, Jacques Barrot, ja confirmà la setmana passada el seu suport a la iniciativa de França i Bèlgica de publicar les seves respectives 'llistes negres', mentre reiterà el seu objectiu que existeixi una llista consolidada en l'àmbit de la Unió Europea d'aerolínies poc segures a finals d'any o a principis del que ve. «Aquesta és una bona passa cap a la llista europea consolidada que la Comissió va proposar el 16 de febrer d'enguany», declarà Barrot.