La crisi econòmica ha provocat que les ONG rebin un 26,8% menys de donacions econòmiques, si bé ha servit perquè tinguin més socis, gairebé 4.200.000 ciutadans espanyols, que destinen a la solidaritat uns 782 milions d'euros a l'any. Aquestes són dues de les principals conclusions del segon estudi L'ONG que jo vull, una iniciativa de la Fundació Adecco i l'ONG Achalay España, en el qual han participat 500 ciutadans de l'Estat d'entre 17 i 70 anys. Segons l'estudi, a causa de la crisi, el 12,5% de les persones compromeses amb les ONG realitzen donacions econòmiques de menor quantia, el 10,4% ha deixat de fer-ho i un 3,9% ha substituït la seva contribució en doblers per un altre tipus d'ajuts, com donacions en espècie o professional per a la gestió de projectes.
Un altre informe de l'Associació Espanyola de Fundraising, una plataforma de coordinació de ONG que treballa per professionalitzar i fer més transparent la captació de fons, calculava el 2009 que l'11% de la població espanyola col·laborava econòmicament, de manera regular o puntual, amb causes socials. El document d'Adecco i Achalay conclou que "encara que el compromís i grau de conscienciació dels ciutadans continua sent el mateix", molts socis han hagut de deixar de contribuir-hi o de fer-ho en menor quantia, "perquè han perdut la feina o han vist caure notablement els ingressos" per la crisi. Les organitzacions han compensat la minva d'ingressos amb un increment del nombre de socis, gràcies a l'esforç "addicional" realitzat per captar-ne de nous, si bé l'estudi adverteix que els acaptes o captacions al carrer són poc valorats.
"La societat -destaca l'informe- prefereix una comunicació en la qual la llibertat per elegir sigui màxima i la iniciativa no es vegi condicionada per un sentiment de culpabilitat que condueixi a prendre una decisió sense prou coneixement". Per informar-se de les activitats i projectes solidaris, els ciutadans es decanten pels mitjans on-line i per les moltes possibilitats que ofereix la tecnologia, com el correu electrònic (54%), les pàgines webs (51%) i les xarxes socials (33%).
Transparència
Abans que res, el 84% dels enquestats valora en una ONG que sigui transparent, després que en els darrers anys s'hagin destapat "escàndols de corrupció i malversació de fons" en què es van veure involucrades algunes organitzacions. Per darrere, hi figuren la professionalitat, la humanitat, l'entusiasme i l'eficiència. A l'hora de decidir la col·laboració amb una ONG, els ciutadans de l'Estat espanyol es mostren més sensibles cap a aquelles que atenen infants i joves (71%), persones discapacitades (45,6%), orfes (33,1%) i persones grans (32%).
Davant aquests grups, les vídues, els reclusos i exreclusos, els drogodependents, jubilats i prostitutes obtenen una valoració inferior. I és així perquè en el pensament social preval "la idea que no són víctimes de la situació que viuen, sinó responsables de l'elecció que van prendre en un moment determinat de la seva vida".
Els projectes de cooperació internacional són els preferits pels ciutadans (71%), davant els de l'àmbit estatal (17%) o els d'àmbit regional o local (20%). Dels internacionals, l'Àfrica és pel 76% dels enquestats el lloc preferit, per davant de Sud-amèrica (51%) i Amèrica Central (32%).