nubes dispersas
  • Màx: 18.87°
  • Mín: 13.93°
18°

Les quatre cares de la crisi

Conformistes, esnobs, menfotistes i víctimes. Aquests són els perfils en què un estudi recent classifica les actituds dels ciutadans de l'Estat enfront de l'actual situació de conjuntura econòmica

La meitat dels ciutadans de l'Estat viu la crisi com a víctima o, en el millor dels casos, des de la resignació. En canvi, l'altre 50%, entre menfotistes i esnobs, pensa que aquesta situació no els afecta i tracta de mantenir el mateix estil de vida d'abans, sense estrènyer-se el cinturó o, si més no, així ho volen aparentar. Aquests 4 perfils -conformistes, esnobs, menfotistes i víctimes- conviuen en un mateix escenari de recessió econòmica, però hi fan front amb actituds molt diferents, segons un estudi de l'agència de comunicació global CP Proximity que posa l'èmfasi en la manera de consumir.

Elaborat a partir d'un extens qüestionari al qual ha respost una mostra representativa de mil ciutadans, el treball conclou que el 12% dels espanyols amaga als seus amics que passa un mal moment, el 15% no s'empegueeix de confessar que gasta ara el mateix -o fins i tot més- que fa tres anys i només el 39% surt tant com abans. Per a un 58% l'experiència, dura en molts de casos, els ha servit d'escarment i reconeixen que, quan passi la crisi, els seus hàbits de consum no seran els mateixos que quan vivien sense problemes econòmics.

Els conformistes

El 28% d'enquestats respon al perfil dels conformistes. Aquests són homes i dones realistes, conscients de la conjuntura de recessió, i no neguen que els afecta. Per això, són més previnguts a l'hora de consumir i estalvien, encara que no en tinguin una necessitat real. Tanmateix, no renuncien a petits plaers. Això sí, van menys a restaurants o bé recorren a establiments més barats o de tapes, en lloc de sopar.

Per compensar-ho, però, es permeten algun capritx i compren productes de gurmet per consumir a casa, segons destaca Juan Manuel Ramírez, director d'estratègia de CP Proximity. Es tracta, normalment, de gent de més edat, més dones que homes, consumidors compromesos amb el medi ambient i, en el 81% dels casos, convençuts que ser optimista és clau per superar la crisi.

Els esnobs

Els esnobs, sovint "fills de papà", en suposen el 22% i, en termes generals, creuen que els mitjans de comunicació exageren en explicar la situació. Ostentosos, materialistes i preocupats per les aparences, si la crisi els afecta -no ho reconeixen en públic-, pensen que és un fet conjuntural i es prometen que, quan desaparegui, tornaran a consumir igual o més.

Aquest rostre de la crisi compra poc marques blanques i, quan ho fa, en lleva l'etiqueta o amaga el producte perquè ningú no el vegi. Entre els esnobs hi ha més homes que dones, molts de joves d'entre 16 i 24 anys i madurs d'entre 45 i 54, i més d'un 30% "no ho sap o no contesta" quan li demanen què guanya.

Els menfotistes

Si bé la recessió els obliga a controlar-se, els menfotistes, que són el 28% dels ciutadans, tenen molt clar que la vida són dos dies, que tot passarà i que, mentrestant, allò millor és divertir-se. Confiats i optimistes, són tanmateix el grup més egoista, centrat en si mateix, i surten tant com abans, si és que poden. De fet, a aquesta categoria hi pertanyen molts joves mileuristes. El 58% dels menfotistes confessa que està fart de sentir parlar de crisi i el 56% s'esforça per tenir un bon aspecte físic tots els dies. Més de la meitat són homes i el 23% té entre 25 i 34 anys.

Les víctimes

Els qui pateixen de ple la crisi, els qui han quedat a l'atur o han vist disminuir els ingressos, són el 21%, les víctimes d'una situació que els afecta en la vida quotidiana. Molts se senten desorientats i poc preparats per afrontar la conjuntura i tots els qui poden estalvien. Dedicats a sobreviure i a superar una realitat que "viuen molt seriosament", només el 16% d'aquest grup confia de trobar una feina, si és que la perd. En el 22% dels casos la seva vida sexual ha empitjorat, per l'estrès i l'ansietat, el 73% gasta menys en regals i lleure i el 65% no pot anar ni tan sols al cinema.

"Mentre que uns viuen la crisi com una oportunitat per sentir-se millor amb un mateix, per a altres és una càrrega de la qual es volen alliuberar. En general, els qui ho passen pitjor són els qui estan convençuts que la societat en conjunt, i no només ells, canviarà per bé quan hagi passat la crisi", sosté el director d'estratègia de CP Proximity.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Mentides per un tub, fa mes de 13 anys

Els que diuen aquestes parides haurien d'aprendre a manejar la calculadora. Un 20% de la població activa està en situació d'atur i no està per romanços:té la cartera buida. La població no activa que depenia d'aquests, encara menys. Els jubilats que majoritàriament no arriben als 600 euros al mes són la majoria. Els joves viuen dels seus pares, els dinosaures que tenen un treball estable d'aquells dela anys setanta:però la reforma de ZP ha acabat també amb l'estabilitat d'aquests i el mes d'agost es duplicaren els acomiadaments entre la gent més antiga. Aquest és l'objectiu de la reforma: empobrir a tothom per tal que la minoria pija pugui seguir visquent a tota pastilla.

Valoració:-2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente