La batalla de la conversió al judaisme

TW
12

Els jueus no són una raça ni exclusivament una religió, sinó un poble o nació que es regeix per una constitució -els Deu Manaments-, de la qual es deriva la llei jueva (halakha). D'un poble o nació s'hi pot entrar i sortir -d'una raça no-, per la qual cosa el judaisme admet la conversió o nacionalització.

En temps moderns hi ha hagut conversions significatives, com les dels 300 alemanys descendents de nazis que viuen a Israel, entre ells Katrin Himmler, reneboda del comandant de les SS Heinrich Himmler, casada amb un israelià; Oscar Ada, membre de la Luftwaffe, casat amb una supervivent de l'Holocaust; Mathias Göring, renebot de Hermann Göring; Beate Neumann, filla del major de les SS Bruno Sattler; Monika Goeth, filla del comandant del KZ de Plaszow, i el Dr. Daniel Brown, renebot d'Adolf Hitler.

Arran de publicar el meu llibre Sangre judía. Españoles de ascendencia hebrea y antisemitismo cristiano, moltes persones em preguntaven com podien convertir-se al judaisme. De les Illes Balears n'hi ha unes quantes, també de Catalunya. Una menorquina resident a Barcelona féu la conversió ortodoxa a Israel juntament amb el seu marit, metge de l'hospital de Sant Pau.

D'altra banda, uns 300.000 no jueus -segons la halakha- viuen a Israel, la majoria procedent de l'antiga Unió Soviètica. Tot i ser ciutadans israelians, no es poden casar a Israel ni tenir funerals jueus després de morts. Molts s'han convertit, però els Haredim (ultraortodoxos) que dominen l'alt Rabinat no reconeixen la conversió, que fins i tot ha estat anul·lada pel Bet Din o tribunal rabínic.

Per resoldre el problema, Ariel Sharon, essent primer ministre, va contractar dotzenes de jutges rabínics del moviment sionista religiós sota la direcció dels rabins en cap Haim Druckman i Salomó Amar, sefardita i principal autoritat. Els rabins ultraortodoxos foren marginats del procés de conversió, però aconseguiren posar pals a les rodes refusant registrar matrimonis de conversos al·legant que els cònjuges no eren prou observants. L'any 2008 es produí l'incident més greu, quan el Tribunal Rabínic d'Apel·lacions va anul·lar retroactivament les conversions aprovades pels tribunals de Druckman. D'aleshores ençà, regna la inseguretat jurídica per les conversions dels rabins governamentals.

El diputat David Rotem presentà un projecte de llei que ofereix facilitats per a la conversió ortodoxa, permetent als rabins municipals formar tribunals de conversió, àdhuc amb jurisdicció fora del municipi. La llei incrementaria l'autoritat de l'alt Rabinat, que nomenaria els jutges de les conversions. També dificultaria la revocació de les conversions. Rotem assumeix que l'alt Rabinat estaria integrat no sols per Haredim, sinó també per rabins sionistes i ortodoxos moderns. Per contra, els Haredim esperen exercir pressió sobre els jutges municipals perquè siguin més rigorosos.

El projecte de llei ha sembrat l'alarma en el judaisme conservador i reformat, difós majorment a la diàspora, perquè per primera vegada una llei israeliana concediria a l'alt Rabinat l'autoritat plena sobre la conversió, poder del qual no gaudeix. El rabins reformats i conservadors s'oposen al fet que les conversions només siguin reconegudes si el convers "accepta la Torà i els manaments d'acord amb l'halakha". Aquesta estipulació sense precedents exclou totes les comunitats del judaisme conservador i reformat, com la sefardita de Shearit Israel de Nova York, la més antiga dels Estats Units, que va admetre el retorn del company Miquel Segura, descendent de jueus conversos mallorquins, sense seguir el procediment de la conversió.

El projecte de llei és contrari al retorn dels "anusim" (conversos forçats al cristianisme), que hauran de seguir el procés de conversió malgrat ser discriminats -en el cas de Mallorca- com a juetes o juetons, que és com cal escriure-ho en català, car són mots derivats de jueu, que els inquisidors escriviren amb ch per reproduir el so de la j catalana, inexistent en castellà.

Les comunitats jueves dels Estats Units, amb el suport d'alguns senadors, l'Agència Jueva Mundial i el judaisme conservador i reformat rebutgen aquesta llei restrictiva i excloent. Per això, la votació a la Knesset (assemblea) ha estat ajornada durant sis mesos a fi d'entaular un diàleg entre les parts interessades i trobar una solució.