T'apuntes al 2016?

TW
0

Alguns sectors del catalanisme polític encunyaren el 2014 com a data essencial en l’horitzó polític de l’independentisme. En paral·lel, des de Mallorca, es llançava un projecte d’anàlisi econòmica i social titulat Balears 2015, destinat a la diagnosi i a la prospecció. No és menester insistir que es tracta de projeccions de futur, conseqüència d’aquells col·lectius, entitats i institucions que gestionen una estratègia a mig i llarg termini.

Madrid treballa amb la mirada posada en el 2016, després del fracàs de la candidatura Madrid 2012. A ningú no li han d’explicar que Madrid 2016 és una candidatura olímpica i que Zaragoza 2008 era una Exposició Universal. Algú sap, però, què significa Cáceres 2016, tot i que és una marca que es promociona mitjançant l’equip de bàsquet més representatiu de la ciutat? Molt probablement el 2016 a Càceres té un significat ben diferent del que podria tenir a les Balears, i més concretament a Mallorca.

Quan la fita és esportiva no necessita presentació. La icona numèrica es projecta i es ven sola. Quan abandera un esdeveniment de caràcter econòmic té suport suficient des del punt de vista financer, per allò que els doblers fan doblers i la misèria fa misèria. Tanmateix, la pitjor versió de les commemoracions són les culturals, perquè l’avançada de la comunicació creu en el el tòpic de manual publicitari.

És a dir, allò cultural no interessa més que a una minoria, generalment amb escassíssimes habilitats per a la comunicació i la publicitació, i amb una tendència endogàmica i allunyada del món comercial. Fins i tot un editor es lamentava aquests dies que a Formentor algun escriptor de prestigi reconegut es dedicava a desprestigiar el gremi d’editors, fent-los culpables de la decadència de la literatura. El 2016 podria ser un any extraordinari per a Mallorca, però difícilment ho serà.

Tres-cents anys després del Decret de Nova Planta valdria la pena repensar-nos globalment. Només fa falta un pretext i trobar la manera de connectar-lo a les inquietuds de la contemporaneïtat. És possiblement la quimera i la fantasia que ha il·luminat el pensament a Mallorca des del segle XIII fins a l’actualitat. Tenim una oportunitat, però convé anar amb compte.