Dimecres vaig llegir al Diari Balears una carta de Valentí Valenciano, en la qual contava una de les moltes petites històries que ens passen diàriament als usuaris habituals del tren. Una història que passà casualment al mateix dia en què els usuaris, en pujar al tren, trobàrem penjades les normes que a partir d'ara hem de complir com a usuaris /es del tren.
Evidentment no transcriuré totes les normes però sí mencionaré
algunes de les que crec que podríem ressaltar: a) Respectar el
personal d'SFM. b) Mostrar el bitllet quan sigui requerit pel
personal d'SFM i atenir-se a les possibles conseqüències (se suposa
que una multa). c) Només es podrà pagar amb bitllets amb un màxim
de 20 euros
Com a usuària fidel del tren, crec que sempre he respectat aquestes
normes i en general jo diria que es respecten aquestes normes, que
és volen respectar aquestes normes, que és un deure dels usuaris
respectar aquestes normes; altre cosa és que hi hagi dies que et
costi respectar aquestes normes. Per què ens costa respectar
aquestes normes?, doncs aquí hi ha la resposta: Des de fa mesos (
jo diria més bé anys) els usuaris patim retards, obres monstruosos,
falta de criteri per part dels empleats d'SFM, falta d'informació
(per no dir desinformació total), aglomeracions totals dins els
vagons, falta de protocol davant les emergències, falta de
manteniment dels vagons, patim calor a l'estiu, fred a l'hivern,
estacions deixades de la mà de déu, que l'aigua del aire
condicionat et caigui damunt i arribar remull a la feina, quedar-te
dins un vagó espanyat i haver de cercar-te la vida, contaminació
dels fums del dièsel a l'estació Intermodal... i tota una llista
inacabable que de dia a dia va augmentant amb la posada en marxa
del sistema de targes actual.
Per aquest motiu, jo demanaria el perquè els Serveis Ferroviaris
de la Conselleria de Mobilitat de sobte s'han vist obligats a
recordar-nos els nostres deures i no els nostres drets, quan ells
també podrien aplicar-se unes normes com a gestors dels serveis
públics i proporcionar als usuaris les mesures necessàries per tal
de poder complir amb aquestes normes
Normes per als gestors dels serveis ferroviaris
Respectar l'usuari que utilitza el serveis de transport públic. És
un usuari que respecte el medi ambient i no posa un altre cotxe
damunt les ja saturades carreteres.
L'usuari no és un potencial defraudador, vol pagar un servei públic, però amb unes condicions factibles i justes ( tarifes, mèquines expenedores a totes les estacions, un bon sistema que funcioni).
L'usuari té dret a anar amb unes condicions mínimes de
salubritat i seguretat dins els vagons, necessita un espai mínim
per poder respirar.
La puntualitat és una exigència que s'ha de complir, no es pot
arribar tard dia sí, altre també
L'usuari té dret a fer reclamacions i que se li faciliti poder fer-les
L'usuari té dret a informació constant a totes les estacions
Tots els usuaris som iguals, tenim els mateixos drets i els mateixos deures, per tant exigim tenir unes estacions amb igualtat de condicions (llum, informació, resguard).
Atentament.
Una usuària indignada,
Teresa Sastre. Binissalem.