Sr. director:
Com molts dels lectors sabran, la passada Setmana Santa al poble
de Felanitx es va viure un enfrontament entre dues grans
institucions: l'Ajuntament i l'Església. L'objecte de la discòrdia
fou l'element musical de la processó de l'Encontre del dia de
Pasqua: l'Ajuntament reivindicava recuperar la interpretació de la
Marxa Reial (himne espanyol) i l'Església reivindicava mantenir el
que s'havia anat interpretant des de 1998, l'Al·leluia de Haendel.
Un sector rebutjava la Marxa Reial i l'altre sector rebutjava
l'Al·leluia. Ara bé, en aquest punt ens podem demanar si l'acte de
rebuig (tant d'un sector com de l'altre) està dirigit al fet
musical intrínsec en si o a la significació de les obres musicals
en qüestió.
La història d'un país, d'una cultura o d'un grup humà en general
no es dedueix només de les realitzacions concretes, sinó també a
partir d'allò que no es fa, d'allò que es calla o d'allò que es
rebutja. Per una cultura és tan simptomàtic allò que s'accepta com
allò que no s'accepta. Els patrons de rebuig marquen unes
preferències culturals molt clares, com també mostren tot un
conjunt de valors, actituds, significats i funcions. Aquests
elements esdevenen imprescindibles per arribar a conèixer el
funcionament de la cultura en qüestió en un lloc i en un moment
determinats. Un patró de rebuig seria un conjunt d'elements de
caire cultural que declara «no desitjable» una unitat del conjunt
de fets musicals, seria l'actitud de negar la validesa d'una opció
determinada en un moment donat: rebutjar la Marxa Reial en un
context festiu religiós de l'any 2004, per exemple. En aquest fet
hi trobam un element d'ordre musical rebutjat (Al·leluia, Marxa
Reial), un component ideacional que justifica aquest rebuig
(connotacions polítiques, religioses, ideològiques), uns agents
socials que el sustenten (Ajuntament, Església, poble de Felanitx)
i un àmbit d'aplicació determinat ( la festa pasqual). En el patró
de rebuig que ens ocupa, la base ideacional és de vital
importància. Les idees que el sustenten no fan referència a normes
intrínsecament musicals, sinó que es basen en criteris
extramusicals tot i que incideixen directament en la pràctica
musical (la banda de música no tocà, la música sonà per megafonia).
La Marxa Reial fou declarada himne oficial de l'Estat espanyol el
17 de juliol de 1942, en plena dictadura franquista, i
posteriorment fou acceptat com a tal per la Constitució
democràtica. Els himnes són músiques emblemàtiques que posseeixen
valor representatiu per un grup humà en un context i temps
determinats. Poden tenir un valor etnicitari (aquesta frase em
sobra). Per això mateix, la Marxa Reial és portadora d'uns valors
socials i unes connotacions molt concretes que s'han configurat a
través de la història recent del país i que constitueixen la raó de
les actituds col·lectives que estem comentant: unes actituds
d'adhesió, suport, defensa i identificació, i unes altres
d'allunyament i de rebuig.
Podem establir una relació entre etnicitat política
(espanyolisme, catalanitat, etc) i fenomen musical. Hi ha una
consciència d'establir, de manera intencionada, un nexe d'identitat
entre producció sonora i grup ètnic i, alhora, una intenció de
contrast i de diferenciació entre els diferents grups implicats.
Aleshores, la música esdevé un símbol, ben igual que una bandera.
Els patrons de rebuig en una societat donada, com en la de
Felanitx, no són compartits per tots els membres de la
col·lectivitat, però expressen de manera directa una sèrie de
valors que, en major o menor grau, es troben dins ella. Són uns
patrons que formen part del sistema i tenen una determinada funció
i ens informen de com és percebuda la música en la societat i la
seva rellevància dins ella. Tot plegat ens demostra que la música
és alguna cosa més que sons millor o pitjor organitzats.
Antònia Maria Sureda Colombram i Francesc Vicens Vidal
(musicòlegs). Palma.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.