Els passats dies vaig poder llegir a aquest mateix diari unes
contundents declaracions del senyor José María Rodríguez,
recentment elegit diputat al Parlament balear en representació del
Partit Popular, en les quals afirmava, més o manco, que qualsevol
vida humana val més que el territori pel qual s'han de construir
les autopistes projectades pel seu partit. Aquesta afirmació dóna
per segur que les anomenades vies ràpides (autopistes, autovies)
són sinònim de seguretat per a la vida dels conductors.
Sense entrar a valorar els perjudicis territorials i
mediambientals, o el model de mobilitat sobre el qual fonamenta el
Partit Popular la necessitat de noves autopistes ( model que per
una altra banda em pareix obsolet i inviable en aquest territori o
en tot cas d'una anàlisi simple i a curt termini del problema) sí
que es fa necessari explicar al senyor Rodríguez i a tots els que
creuen que les autopistes són més segures que aquesta afirmació
manca d'argumentació.
És vera que es produeixen major nombre d'accidents a les
carreteres que a l'autopista, però s'ha detingut un moment a
comparar els nivells d'accidentabilitat per quilòmetre, perquè és
clar que si sumam el nombre de quilòmetres de carretera construïts
pel nombre de quilòmetres d'autovia o autopista i el nombre
d'accidents a cada una d'elles, és possible que es dugui una
sorpresa sobre l'index d'accidentabilitat de les autopistes.
Un altre aspecte a considerar és la gravetat de l'accident.
Així, les grans velocitats assolides pels automòbils a les vies
ràpides són en cas d'accident inversament proporcionals a la
probabilitat de supervivència dels ocupants del vehicle.
I què hem de dir de les principals causes dels accidents:
alcohol, distracció, fatiga i excés de velocitat. Idò bé, senyor
Rodríguez, de fet les vies de comunicació per les quals aposta
vostè i el seu partit no deixen de potenciar dues d'aquestes
causes: l'excés de velocitat i la fatiga.
Per no parlar de la causalitat (oblidem l'absurda idea que els
accidents són casuals), li record que més del 90 per cent dels
accidents són imputables al factor humà, als conductors, i que per
tant, poc influeix la diferència entre una autopista o una
carretera davant aquest fet.
Crec que aquests arguments són suficients per qüestionar la seva
idea (i de molts altres) que una autopista és una via de
comunicació més segura. Deixem de fer afirmacions gratuïtes i
perilloses i diguem la veritat: les autopistes no són més segures i
ni tan sols evitaran més accidents. Crec que convé no amagar les
coses i dir als ciutadans que són necessàries per la seva
comoditat, tal vegada per especulació i sobretot, per continuar amb
el model establert, aquell que beneficia més el bé individual i
immediat sobre el bé comú i a llarg termini.
Ja és hora de parlar entre tots de quin ha de ser el model de
mobilitat per un territori limitat com el de la nostra Illa.
Vicenç Ferretjans. Psicòleg, membre d'Abesvit (Associació
Balear per l'Estudi de la Seguretat Viària i del Transport).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.