Comissariada per Pilar Serra, el Departament de Cultura del
Consell de Mallorca ha organitzat una interessant exposició "que no
convé perdre's, que no convé deixar passar per malla" del grup Es
deu des Teix (1962"1963) en les amples instal·lacions del Museu
Krekovic, exposició la qual, com ha volgut destacar Maria Antònia
Vadell, «significa també l'inici d'una nova etapa al museu». En
efecte, com assenyala en el text que encapçala el substancial
programa que acompanya la mostra: «Fins ara aquest espai havia
treballat per a donar a conèixer la col·lecció Krekovic,
generosament donada per l'artista a Mallorca. D'ara en endavant, es
vol que el Museu, a més de continuar amb aquesta tasca, es
converteixi també en un punt de trobada, debat i difusió de les
interessants contribucions dels artistes procedents de l'exterior a
l'art modern i contemporani mallorquí».
És cert que Es deu des Teix va tenir una vida molt curta i tot
fa pensar que, malgrat la força i l'actualitat dels seus
plantejaments, no va tenir cap especial influència en l'escenari
artístic local. De fet, únicament un sol artista mallorquí hi va
prendre part. Es tracta de l'escultor Francesc Barceló "del qual no
sembla que tinguem gaire documentació", que vaig tenir oportunitat
de tractar fugaçment l'estiu de 1959, amb motiu del muntatge de
«Gralla», a un primer pis de la plaça de Cort, sota la perruqueria
Guardia, en el que ara és l'edifici del Banc Atlàntic. Es tractava
de conjugar una oferta cultural plural, al mateix temps galeria
d'art, «caixó de llibres» (llibreria) i «capsa de música» (local de
venda de discos). Malgrat la seva vida brevíssima, potser cal
assenyalar que hi varen exposar Miquel Rivera Bagur (una col·lecció
d'aiguades fosques de la seva primera època en el que va
constituir, si no vaig errat, la seva primera exposició), Jaume
Mercant, Miquel Brunet, Aleix Llull i el grup Tago. Justament la
Gralla en ferro forjat de Francesc Barceló que figura a l'exposició
actual va ser concebuda com a reclam per a la façana del local,
penjada al costat del rètol. Al Cap d'any 1960, de la col·lecció
Raixa, hi figura el parlament Sobre Rosselló"Pòrcel i l'escola
mallorquina que va pronunciar Josep M. Llompart a «Gralla», el
vespre de la seva inauguració, text que m'ha permès verificar"ne la
data: 10 de setembre de 1959. La qual cosa vol dir que l'obra de
Francesc Barceló és d'aquest any.
Tenint en compte que, com suggereix el mateix nom, el grup
estava bàsicament constituït per una sèrie d'artistes que vivien i
treballaven a diferents vessants del Teix "a Deià, Soller i
Valldemossa", estrangers tots ells, aprofitant"se de la baixa
cotització de la pesseta i dels indubtables avantatges del paisatge
i de l'ambient, cal sospitar si Francesc Barceló va instal·lar"se
qualque moment en algun d'aquests indrets. Tal vegada el pintor
George Sheridan "l'oli del qual, en gran format, Blue"Deià (1962),
és la peça que m'ha impressionat més de l'exposició", que em sembla
que és qui ha servat millor la memòria del grup (totes les obres
exposades de Michael Albert, Martin Bradley i Elsa Collie són de la
seva col·lecció particular), podria eventualment precisar"nos com
va produir"se la integració de Barceló en el grup. No deixa de
cridar"nos l'atenció també que, malgrat tenir obra "segons el
catàleg" en el Museum of Modern Art de Nova York, Musée d'Art
Moderne de Paris i Museum of Modern Art de San Francisco, no hagi
estat possible localitzar"ne cap altra obra per a l'exposició.
Per descomptat, la finalitat del grup "com la del dels Set i del
Tago, anteriors" era òbviament la de promocionar"se més fàcilment i
més eficaçment de manera conjunta. I gosaria dir que aquesta
promoció estava més enfocada cap a la península que cap al limitat
mercat insular. Tres valedors decisius varen ser"ne Carlos Arean,
crític i funcionari del Ministeri d'Informació i Turisme, Juana
Mordó i Camilo José Cela, aquest darrer quan John Ulbricht va
incorporar"se al grup, el 1963.
L'exposició actual hauria de servir"nos, entre altres coses, per
a demanar"nos si hem sabut valorar degudament l'obra d'alguns dels
artistes exposats. Per exemple, la del mateix George Sheridan, que
encara fa feina a Deià. Tant l'oli ja esmentat com l'acrílic
White"Beig Land Scape (1962) i el díptic a l'oli
Paisatge"abstracció (1961) són peces que mereixen certament una
atenció. Com també els tres quadres de Martin Bradley, especialment
Oriental Writing (1962) i White Caligraphy (1962). A mi l'exposició
m'ha deixat amb ganes de veure més obra dels membres del grup.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.