Ahir el Parlament de les Illes Balears va fer una declaració
institucional de suport a la celebració de l'Any Mundial de les
Matemàtiques i, demà horabaixa, al Campus de la UIB,
es farà l'acte inaugural de les activitats programades amb motiu
d'aquesta celebració. El rector de la UIB parlarà del paper
de les matemàtiques a l'era de la comunicació, en la que ha de ser
la primera d'un cicle de conferències que tenen per objectiu
divulgar alguns dels aspectes més rellevants de la matemàtica avui.
Hores abans, en els centres de batxillerat i secundària de totes
les Illes, devers dos mil cinc-cents alumnes, d'edats compreses
entre els 14 i els 18 anys, hauran participat en les proves Cangur,
un concurs de matemàtiques que se celebra el mateix dia arreu
d'Europa, en el qual participen més d'un milió i mig d'escolars i
que té per objectiu realitzar activitats de caràcter lúdic al
voltant d'aquesta disciplina, de la qual no sempre queda un record
agradable ja que, moltes vegades, resulta esquerpa i
incomprensible, tot i que és una eina fonamental per poder
desenvolupar i comprendre plenament el món en el qual vivim.
Així, les matemàtiques han estat des de sempre l'eina que ha
permès esbrinar l'estructura de l'Univers, gràcies a uns resultats
d'una potència i bellesa extremes, que les ha dutes a ser emprades
també com l'eina que ha de permetre destapar els secrets del
funcionament de la ment humana, a través d'aquesta quasi quimera
que és la Intel·ligència Artificial. Per això mateix, no tocaria
resultar sorprenent l'afirmació que les matemàtiques també han
esdevingut una de les eines fonamentals per desenvolupar i
comprendre la societat de la informació. Tanmateix i atès que
tothom, poc o molt, ha d'encarar en el decurs de la seva vida
escolar l'estudi de les matemàtiques, pot semblar gratuït i
excessiu que, per afegitó, encara s'hagi de fer una celebració com
aquesta. És fàcil comprovar que el record que aquesta exposició a
les matemàtiques acostuma a estar més associat a un cert regust
agredolç que a la satisfacció i plaer que proporcionen les coses
belles i que, com la matemàtica, tenen el segell inimitable de ser
productes exclusius de la intel·ligència humana.
En el magnífic retrat que El florido pensil fa del sistema
educatiu nacionalcatòlic, queda palesa aquesta dissonància entre el
que és i el que hauria de ser el coneixement de la matemàtica.
Estic parlant de, entre d'altres, l'excel·lent exemple dels trenta
i escaig miler d'ous que se suposa que són dins una cistella i que
els alumnes han de dir quantes parelles d'ous són. Amb una
clarividència eloqüent, però poc saludable als efectes de la
corresponent avaluació, un alumne manifesta la impossibilitat que
hi hagi tants d'ous (o parells d'ous) dins una cistella, ja que els
de sota de tot serien esclafats pels de damunt. Tot i que
l'educació matemàtica avui ha canviat considerablement, estic segur
que tots podem recordar alguna situació semblant a aquesta i que
són, en bona part, les responsables d'aquest regust agredolç que
esmentava i que origina una visió esbiaixada de les matemàtiques
com una cosa arbitrària i allunyada de qualsevol realitat
tangible.
Doncs bé, els matemàtics de tot el món, ens hem proposat
explicar a tort i a dret que les matemàtiques no són això, sinó
que, com diu la declaració institucional, constitueixen un dels
eixos centrals en la història de les idees i de la cultura i que,
atesa la seva universalitat, són un vehicle per a la cooperació
entre pobles i cultures. Tot això sense perdre de vista el paper
essencial que tenen en els sistemes educatius i que les
converteixen en una part del bagatge cultural de tota la població.
El Parlament de les Illes Balears, a través de la declaració
d'ahir, fa seves aquestes consideracions i, a més, convida els uns
i els altres, a tendir ponts que permetin fer coneixedora a tota la
població, escolar o no, del paper de les matemàtiques a la societat
d'avui. Els uns, que són la població en general amb institucions
polítiques i socials que larepresenten, són convidats a facilitar
la divulgació del coneixement matemàtic, és a dir, escoltar i, si
escau, demanar explicacions. Els altres, són els mateixos
matemàtics, per els que la celebració de l'Any Mundial ens ha de
servir com a compromís per divulgar la cultura matemàtica a la
societat en general i, en particular, per augmentar el nivell de
competència dels nostres alumnes. Demà horabaixa, serà el sus a
aquestes celebracions, a les 19:30, a l'Escola d'Hoteleria del
Campus de la UIB. Tothom, absolutament tothom, hi és convidat i
benvingut.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.