algo de nubes
  • Màx: 23°
  • Mín: 18°
18°

El perquè d'un Any Mundial

Ahir el Parlament de les Illes Balears va fer una declaració institucional de suport a la celebració de l'Any Mundial de les Matemàtiques i, demà horabaixa, al Campus de la UIB, es farà l'acte inaugural de les activitats programades amb motiu d'aquesta celebració. El rector de la UIB parlarà del paper de les matemàtiques a l'era de la comunicació, en la que ha de ser la primera d'un cicle de conferències que tenen per objectiu divulgar alguns dels aspectes més rellevants de la matemàtica avui. Hores abans, en els centres de batxillerat i secundària de totes les Illes, devers dos mil cinc-cents alumnes, d'edats compreses entre els 14 i els 18 anys, hauran participat en les proves Cangur, un concurs de matemàtiques que se celebra el mateix dia arreu d'Europa, en el qual participen més d'un milió i mig d'escolars i que té per objectiu realitzar activitats de caràcter lúdic al voltant d'aquesta disciplina, de la qual no sempre queda un record agradable ja que, moltes vegades, resulta esquerpa i incomprensible, tot i que és una eina fonamental per poder desenvolupar i comprendre plenament el món en el qual vivim.

Així, les matemàtiques han estat des de sempre l'eina que ha permès esbrinar l'estructura de l'Univers, gràcies a uns resultats d'una potència i bellesa extremes, que les ha dutes a ser emprades també com l'eina que ha de permetre destapar els secrets del funcionament de la ment humana, a través d'aquesta quasi quimera que és la Intel·ligència Artificial. Per això mateix, no tocaria resultar sorprenent l'afirmació que les matemàtiques també han esdevingut una de les eines fonamentals per desenvolupar i comprendre la societat de la informació. Tanmateix i atès que tothom, poc o molt, ha d'encarar en el decurs de la seva vida escolar l'estudi de les matemàtiques, pot semblar gratuït i excessiu que, per afegitó, encara s'hagi de fer una celebració com aquesta. És fàcil comprovar que el record que aquesta exposició a les matemàtiques acostuma a estar més associat a un cert regust agredolç que a la satisfacció i plaer que proporcionen les coses belles i que, com la matemàtica, tenen el segell inimitable de ser productes exclusius de la intel·ligència humana.

En el magnífic retrat que El florido pensil fa del sistema educatiu nacionalcatòlic, queda palesa aquesta dissonància entre el que és i el que hauria de ser el coneixement de la matemàtica. Estic parlant de, entre d'altres, l'excel·lent exemple dels trenta i escaig miler d'ous que se suposa que són dins una cistella i que els alumnes han de dir quantes parelles d'ous són. Amb una clarividència eloqüent, però poc saludable als efectes de la corresponent avaluació, un alumne manifesta la impossibilitat que hi hagi tants d'ous (o parells d'ous) dins una cistella, ja que els de sota de tot serien esclafats pels de damunt. Tot i que l'educació matemàtica avui ha canviat considerablement, estic segur que tots podem recordar alguna situació semblant a aquesta i que són, en bona part, les responsables d'aquest regust agredolç que esmentava i que origina una visió esbiaixada de les matemàtiques com una cosa arbitrària i allunyada de qualsevol realitat tangible.

Doncs bé, els matemàtics de tot el món, ens hem proposat explicar a tort i a dret que les matemàtiques no són això, sinó que, com diu la declaració institucional, constitueixen un dels eixos centrals en la història de les idees i de la cultura i que, atesa la seva universalitat, són un vehicle per a la cooperació entre pobles i cultures. Tot això sense perdre de vista el paper essencial que tenen en els sistemes educatius i que les converteixen en una part del bagatge cultural de tota la població. El Parlament de les Illes Balears, a través de la declaració d'ahir, fa seves aquestes consideracions i, a més, convida els uns i els altres, a tendir ponts que permetin fer coneixedora a tota la població, escolar o no, del paper de les matemàtiques a la societat d'avui. Els uns, que són la població en general amb institucions polítiques i socials que larepresenten, són convidats a facilitar la divulgació del coneixement matemàtic, és a dir, escoltar i, si escau, demanar explicacions. Els altres, són els mateixos matemàtics, per els que la celebració de l'Any Mundial ens ha de servir com a compromís per divulgar la cultura matemàtica a la societat en general i, en particular, per augmentar el nivell de competència dels nostres alumnes. Demà horabaixa, serà el sus a aquestes celebracions, a les 19:30, a l'Escola d'Hoteleria del Campus de la UIB. Tothom, absolutament tothom, hi és convidat i benvingut.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.