La setmana passada i des d'aquestes mateixes pàgines, el
conseller d'Educació, Cultura i Esports ens feia arribar les seves
reflexions sobre educació i societat de la informació. En essència
les reflexions del conseller incidien en el fet que el sistema
escolar ha de respondre a les noves exigències que planteja per a
les persones la societat de la informació o, més ben dit, la
societat del coneixement. És ben bo d'entendre que, per exemple,
aquests requeriments no són els mateixos en una societat agrària
que en una societat industrial i, per descomptat, els d'aquesta són
una ínfima part dels que apareixen, dia a dia, com a indispensables
en els nous escenaris que es configuren. Acabaven les reflexions
del conseller dient que el valor del coneixement ha de ser
revalorat, que l'educació és una tasca de tots i que tots ens de
conjuntar perquè així sigui.
Mogut per aquestes reflexions avui els volia parlar d'una
experiència que ja està marxa a la UIB. Els alumnes que estiguin
matriculats en una de les assignatures que formen part del projecte
anomenat Campus Extens tenen al seu abast la possibilitat d'emprar
Internet com una eina més en les seves tasques formatives. Cada una
d'aquestes assignatures disposa d'una pàgina web específica, a la
qual només hi poden acceder aquells estudiants que hi estiguin
matriculats. En cada una d'aquestes pàgines hi poden trobar
materials relacionats amb els continguts de l'assignatura, poden
fer servir el correu electrònic per comunicar-se amb el professor i
qualsevol dels seus companys i també hi ha un tauler d'anuncis on
els alumnes poden fer públiques les seves opinions i reflexions
relacionades amb tot allò que tengui a veure amb l'assignatura. Els
he de confesar que, pel que fa a l'assignatura enquadrada en aquest
projecte i que tenc al meu càrrec, de tots els elements que
integren aquesta web, sense cap casta de dubte, el tauler d'anuncis
és el més interessant de tots, fins al punt que no em puc estar de
mirar cada vespre abans d'anar a dormir els nous missatges que hi
han anat posant els alumnes.
Tot i que encara una part significativa dels estudiants
matriculats tenen dificultats per poder accedir a Internet, malgrat
les sempre insuficients facilitats que se'ls intenta donar,
l'experiència està resultant "fins al moment" una de les més
enriquidores d'entre aquelles en què m'he vist involucrat en els ja
molts anys de tasca docent. Els puc assegurar que, com mai, els
alumnes manifesten les seves opinions i contribueixen que
l'aprenentatge associat a la matèria sigui un procés viu, com donen
fe els més de tres-cents missatges que ja han estat publicats en
aquest tauler. És així que la classe setmanal del dijous "de dues a
quatre" es converteix en una trobada presencial d'un grup de
persones que han estat en contacte virtual durant la resta de la
setmana i que serveix per analitzar allò que s'ha anat destapant en
el tauler i, a la vegada, per encetar nous temes que, pel seu torn,
es convertiran en els objectius dels missatges de la setmana
següent i així successivament.
Arribats aquí algú podria començar a mostrar signes de greu
preocupació per la casta d'assignatures que feim a la UIB,
ja que si totes són com aquesta on només es discuteix i
reflexiona... De fet, l'assignatura en qüestió té per objectiu
justament proporcionar un fòrum de debat sobre l'impacte social de
les tecnologies amb un apartat especial dedicat a l'anàlisi de la
confrontació entre cultura i tecnologia. D'aquesta manera hom
intenta fer servir la tecnologia com un vehicle d'enriquiment
cultural. Crec que hi ha pocs dubtes sobre la conveniència i
oportunitat de tractar aquests temes avui en dia, especialment si
es té en compte que la cultura i el coneixement han estat des de
sempre condicionats per la tecnologia disponible per a la seva
transmissió i emmagatzemament.
Els contava tot això per bravejar una mica tot mostrant com des
de la UIB ja s'estan realitzant
experiències serioses "amb totes les limitacions que vulgueu"
d'incorporació plena, tant dels estudiants com dels mateixos
professors, als condicionants de la societat del coneixement.
Honradament, els he de confessar que trob que no hem fet gaire
prest per posar en marxa aquest profecte, fruit de llargues
reflexions i discussions, Per consegüent, crec que ens hem de
felicitar per les reflexions del conseller, molt necessàries per
tal de millorar les pèssimes condicions en què es troba el sistema
escolar. Però no quedaria a pler si no els digués que convé deixar
la festa grossa "o menuda" per a aquell dia en què aquestes
reflexions es vegin materialitzades en tot un seguit d'actuacions
concretes i efectives i amb una definició clara i precisa dels
objectius a aconseguir. No crec que ens puguem permetre el luxe de
no fer-ho prest. Tot d'una.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.