nubes dispersas
  • Màx: 17.64°
  • Mín: 10.59°
11°

Pep Bonet exposa a Barcelona la seva visió de Somàlia a l'inici del mil·lenni

Metges sense Fronteres organitza la mostra sota el títol «Somàlia: sobreviure a l'oblit»

79818
Aspecte del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona amb l'exposició del fotògraf mallorquí, que acaba de rebre a Amsterdam un premi del World Press Photo.

C. DOMÈNEC. Barcelona.
El mallorquí Pep Bonet fou un dels pocs fotògrafs que feren feina a Somàlia entre els anys 2002 i 2004, retratant sense presses i aliè a les exigències de les agències de notícies. Al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Metges sense Fronteres (MSF) ha organitzat Somàlia: sobreviure a l'oblit, amb les fotografies que Bonet va cercar a Somàlia, coincidint amb l'època en la qual els somalis, controlats per l'extorsió dels senyors de la guerra, iniciaren un diàleg de reconciliació a través d'una conferència realitzada a Kenya. Dos anys més tard, es va poder crear un parlament. Des que el 1991, el dictador Siad Barre fou enderrocat, el país no tenia govern i estava sotmès als interessos de la lluita entre clans. L'any passat, les milícies de la Unió de Tribunals Islàmics van controlar la major part de Somàlia. El desembre, les tropes d'Etiòpia, amb el suport dels Estats Units, entraren a la capital, Mogadiscio, i els Tribunals es retiraren.

Bonet ha fotografiat tot aquest context de guerrilla a través de la col·laboració que manté amb MSF des de fa anys. L'exposició presenta diversos blocs: imatges sanitàries del treball de camp dels metges, ferits, estructures, nòmades i Mogadiscio. Cada zona té un format i una presentació diferent. Hi apareixen grans projeccions de diapositives. En un espai circular, deu grans retrats dirigeixen la seva mirada sempre a càmera. L'espectador té la sensació de ser observat amb atenció pels personatges, la mida dels quals supera les dimensions naturals. Un passadís ofereix fotografies en un clima bèl·lic amb comentaris, mentre que dos habitacles amb dues taules plenes d'imatges semblen recrear les condicions de feina del personal sanitari a Somàlia. Tres grans murals sobre tela, acompanyats de mocadors multicolors africans, presenten la mostra al costat de baguls plens d'estris clínics.

El fotògraf mallorquí va trobar a Somàlia algunes claus que caracteritzen els seus reportatges, com l'exclusivitat de treballar en un conflicte oblidat pels mitjans en els darrers anys o la possibilitat de tractar els temes amb profunditat, fugint d'un punt de vista occidental i moralista. Per això, malgrat la importància de l'exposició, Bonet no ha quedat del tot satisfet amb el muntatge realitzat per MSF.

«El missatge que es dóna en aquesta exposició és diferent a la manera en la qual jo he vist Somàlia, ja que la meva iniciativa era una altra cosa i això és més aviat mera propaganda de MSF», va explicar el fotògraf. Bonet va argumentar que «jo volia una cosa més subtil, més ambigua, com és la meva fotografia, amb més poesia, que és el que sempre intent». Fonart Publishing prepara la publicació de Somàlia: el rastre invisible, en una edició bilingüe en anglès i castellà, i controlada per l'autor. La impressió està prevista per al 28 d'abril i el volum sortirà a la venda dues o tres setmanes més tard. Al seu torn, la col·lecció Photobolsillo sobre fotògrafs espanyols publicarà una retrospectiva sobre Bonet el maig. El pròxim cap de setmana, Bonet serà a Amsterdam al lliurament dels premis World Press Photo, ja que ha guanyat el segon premi en la categoria d'esports.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.