Breus

TW
0

• Art

L'Any Velázquez Avui es compleix el quart centenari del naixement del pintor sevillà Diego de Silva Velázquez, efemèride que dóna el sus a l'anomenat Any Velázquez. La celebració estarà centrada en tres grans exposicions, dues al Museu del Prado i una a Sevilla, tot i que també destaquen altres mostres d'un sol quadre o de context i d'altres que connecten l'artista amb la pintura del segle XX, a més d'activitats didàctiques, simposis, recorreguts turístics i publicacions entorn de la seva figura. La inauguració més imminent serà la de les Sales Valézquez, després de les obres de restauració i ampliació de l'Edifici Villanueva del Museu del Prado, que és prevista per a final d'aquest mes. Al mateix centre, es realitzarà la mostra de pintura del Segle d'Oo, comissariada per Jonathan Brown, sobre Velázquez, Rubens i Van Dyck, amb fons del propi museu. EPR.

• Reconeixements

Príncep d'Astúries d'Investigació Un total de 44 candidatures procedents de 16 països opten al premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica 1999, que es decidirà a Oviedo el proper dimecres. Entre els candidats proposats en aquesta edició es troba José María Gil-Vernet Vila, el primer metge a fer un trasplantament renal (1956) i de pàncrees (1983) a Espanya, i responsable del primer trasplantament de testicles al món (1978). També opten a la distinció el neuròleg mexicà Julio Everardo Sotelo Morales, l'hepatòleg Juan Rodés Teixidor i el neurobiòleg mexicà Ricardo Miledi. EFE.

• Literatura

Lorca a l'Alhambra i el Generalife El Museu Casa-Natal de Federico García Lorca de Fuente Vaqueros es traslladà ahir simbòlicament a l'Alhambra amb la instal·lació al Generalife de quinze caixes de fusta en les quals, a través d'holografies, els visitants del monument nassarita poden visionar altres detalls de les estances del centre. La iniciativa permeté ahir als visitants que recorren el monument, en el dia en què se celebrà el 101è aniversari del naixement de García Lorca, apreciar en fotografies tridimensionals, realitzades per Luz Polo i José Luis Gómez, quinze detalls del Museu-Casa Natal. EFE.

Els animals del zoo Quinze escriptors i periodistes catalans han retut un homenatge amb els seus contes i històries als animals i al zoològic de Barcelona amb el llibre titulat Literzootura, presentat ahir. La idea va partir de la mateixa direcció del zoo de Barcelona que, dins de les seves activitats de conservació, investigació i educació, encarregaren a quinze escriptors l'elaboració de l'obra. Els autors que hi han participat són Joan Barril, Paco Candel, Màrius Carol, Joan Corbella, Josep Maria Espinàs, Ramon Folch i Camarasa, Josep Maria Huertas Claveria, María Jaen, Maria de la Pau Janer, Lluís Permanyer, Margarita Rivière, Maria Mercè Roca, Robert Saladrigas, Carles Sentís i Isabel Clara Simó. EFE.

Fira del Llibre La XVII Fira del Llibre estarà avui per darrer dia al Born de Palma. Per aquesta darrera jornada tan sols hi ha un acte previst, a l'estand de la Llibreria Jaume de Montsó, de sis a vuit del vespre, hi signaran llibres tres autors: Maria de la Pau Janer ho farà de l'exemplar de la seva novel·la Lola; Miquel Bezares amb el llibre de relats Susannes; i Tana Marcé amb Sortir de Rutina. Al matí, així mateix, hi haurà activitats per a infants. DdB.