En canvi, mentre a Madrid hi inverteix una morterada, en els aeroports de Barcelona i Palma hi inverteix allò necessari per continuar fent créixer el negoci, però es desentén de les tasques de manteniment bàsiques.
Així, a l’aeroport de Son Santjoan, cada tant, es produeixen successos més propis d’un aeroport tercermundista que no d’un dels punters a nivell mundial.
L’11 de juny de l’any passat, la zona Duty Free de l’aeroport de Alma es va inundar a causa d’una multitud de goteres.
Dimarts passat, 24 de juny, es va esbucar part del sostre de la zona d’arribades i només la bona sort va fer que no hi hagués víctimes.
La conclusió és ben clara: Aena es fa d’or amb Son Santjoan, però l’aeroport de Palma cau a trossos.
Més de 200 milions d’euros de beneficis anuals
Tot i que Aena no ofereix dades detallades per cada un dels aeroports, segons dades de l’empresa, el 2024 va tenir 1.934 milions de beneficis nets i per l’aeroport de Palma hi varen passar 33.298.164 passatgers d'un total de 309,3 milions. És a dir el 10,7%. Un càlcul aproximat permet deduir que els beneficis que aporta Son Santjoan a la companyia són uns 208,2 milions d’euros.
Número de passatgers
L'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas va registrar el major nombre de passatgers en el 2024 amb 66.196.984, la qual cosa representa un creixement del 9,9% més que el 2023. El segueixen els aeroports de Barcelona-El Prat, amb 55.034.955 (+10,3% respecte a 2023); Palma, amb 33.298.164 passatgers (+7%); Màlaga-Costa del Sol, amb 24.923.774 (+11,5%); Alacant-Elx Miguel Hernández, amb 18.387.387 (+16,8%); Gran Canària, amb 15.211.338 (+9%); Tenerife Sud, amb 13.740.411 (+11,4%) i València, amb 10.811.672 passatgers, la qual cosa suposa un 8,7% més que en el 2023.
Beneficis del 2024
Aena va obtenir l’any 2024 un benefici net de 1.934,2 milions d'euros, una xifra que millora un 18,6% el benefici de 1.630,8 milions obtingut en 2023. El resultat brut d'explotació de 2024 va ser 3.510,3 milions d'euros, amb un marge del 60,2%. Aquesta xifra suposa un creixement del 16,1% respecte a 2023 (3.022,6 milions i 58,8% de marge EBITDA).
Els ingressos totals consolidats en 2024 varen augmentar fins als 5.827,8 milions d'euros, un increment del 13,3% respecte a 2023. Els ingressos aeronàutics varen ser 3.190 milions d'euros, un 11,6% més que en 2023. Els ingressos comercials van aconseguir els 1.780 milions d'euros, un augment del 14,7% front de 2023. Les vendes totals de les activitats comercials varen créixer un 11,4% respecte a l'exercici anterior.
Previsions per al 2025
Els aeroports del Grup Aena (compost pels 46 aeroports i dos heliports a l’Estat espanyol, l'Aeroport de Londres-Luton i 17 aeroports al Brasil) varen tancar l'any 2024 amb 369,5 milions de passatgers, un 8,5% més que en 2023. El trànsit de passatgers en els aeroports d'Aena a l’Estat espanyol va créixer en el 2024 un 9,2%, amb 309,3 milions de passatgers, xifra rècord per segon any consecutiu. Després de conèixer-se la programació de la temporada d'estiu a l’Estat espanyol de les línies aèries, Aena estima que el creixement de passatgers en els aeroports de l’Estat en el 2025 serà de +3,4%, fins aproximadament 320 milions de passatgers.
1 comentari
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Això que ens passa amb l'aeroport és el que ens passa amb tot, en la nostra relació amb Espanya. Som una mamella que xuclaran fins que no doni per més.