Palma descobreix les cases de Neruda

El COAIB revisa a una mostra els projectes d'habitatge que el poeta va idear amb Rodríguez Arias

TW
0

P.GIMENEZ.Palma.
Poques vegades dues personalitats d'èxit en distints àmbits posen en comú el seu imaginari per traslladar-lo a un projecte conjunt. Però quan opera el miracle poden sorgir propostes tan singulars com les que aplega Neruda-Rodríguez Arias, cases per un poeta, la mostra que fins el 8 de juliol «documenta, testimonia i interpreta» els vincles que van mantenir el poeta xilè i l'arquitecte català, a la seu del Col·legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears (COAIB).

Fotografies i plànols dels habitatges que van projectar en comú el Premi Nobel de Literatura i l'arquitecte, dissenys de mobiliari, cartes, telegrames i anotacions personals d'ambdós autors, que donen testimoni del procés creatiu que envoltà aquests projectes, integren el muntatge que ha produït el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya -dins el cicle Arquitecte i client- i que mostra valuós material original. Tot això es completa, a més, amb la publicació d'un catàleg i del documentaIlla negra, illa blanca.

Acompanyats dels comissaris de la mostra, Pilar Calderón i Marc Folch, el degà del Col·legi, Lluís Corral, i el president de la demarcació mallorquina de la institució, Frederic Climent, van destacar que «l'atractiu contingut de la mostra» no només «testimonia l'amistat que es va establir entre Neruda i Rodríguez Arias i la relació social de l'arquitecte i el client», sinó que, a través del documentaIlla negra, illa blanca, la proposta permet revisar les obres que el català realitzà a Eivissa quan retornà del seu exili. Uns projectes que, segons l'opinió de Climent, van suposar la introducció «física del racionalisme» a l'illa pitiüsa i la continuïtat de l'univers que l'arquitecte va explorar al costat del poeta.

Pablo Neruda i Germà Rodríguez Arias van coincidir a Santiago de Xile a principis de la dècada dels anys 40, quan el segon s'exilià al país sud-americà. La relació d'amistat i la recíproca admiració que es van professar l'autor xilè i l'arquitecte es va materialitzar en projectes d'habitatge -com els de Michoacan, Illa Negra o La chascona- i en diversos dissenys de mobiliari que recull la mostra.

Cofundador del GATCPAC i company de Sert, durant el seu exili Rodríguez Arias col·laborà amb Neruda, «constructor incansable», en la projecció d'aquests habitatges que, pels responsables de la mostra, resumeixen metafòricament la relació vital que van mantenir ambdós autors, alhora que sintetizen «l'imaginari que compartiren».