Carolina Domingo, representant de Pimeco, assegura que «les expectatives són bones, però les rebaixes haurien de començar molt més tard del que comencen». Segons explica, «quan el petit comerç comença a vendre la temporada, ja ho fa amb descomptes, fet que redueix molt els marges de benefici i compromet la sostenibilitat del sector». Per això, des de la patronal es proposa recuperar el calendari tradicional amb inici el 1r d’agost, «per a aprofitar les vendes fortes d’estiu abans de començar amb els descomptes».
La presidenta destaca que sectors com la roba, el calçat, els complements, perfumeries i joieries són els que més poden beneficiar-se de les rebaixes, «especialment per l’interès dels turistes en el producte local». «Quan venen, cerquen peces úniques, amb personalitat mallorquina, que puguin dur-se com a record o regal», apunta.
La portaveu reconeix que la competència amb les grans plataformes digitals fa molt difícil mantenir-se i afirma que «aquestes ofereixen grans descomptes, enviament a domicili i molta visibilitat, i això el petit comerç no ho pot igualar». També remarca les diferències en condicions de compra i remarca que «un comerç petit compra poc estoc i a preus més alts que una gran cadena. Això ens deixa en desigualtat total».
Pel que fa a la distribució territorial, Carolina Domingo afirma que quan hi ha bon ritme de vendes, es nota arreu de l’illa: «Els turistes es mouen molt, visiten municipis petits i grans, i això beneficia a tots». Amb tot, reconeix que els municipis costaners solen tenir millors resultats durant l’estiu, mentre que molts d’aquests establiments han de tancar durant l’hivern per falta de viabilitat.
En aquest context, Pimeco reivindica una «nova mirada» sobre el turisme: «Ens preocupa molt el missatge que està calant sobre que el turisme no és benvingut. A les botigues, el 90% de les compres de visitants són físiques, als nostres carrers. Si aquests turistes deixen de venir per sentir-se rebutjats, el petit comerç desapareixerà».
Amb aquest objectiu, la patronal llança la iniciativa 'Mallorca’s Shops Love Tourists', una proposta per a, segons han explicat, «visibilitzar el valor del turisme responsable i reforçar la connexió entre visitants i comerç local». «El turista que compra aquí ens ajuda a sostenir botigues, llocs de feina i identitat», afirma Domingo. «No és només una venda, és una aposta pel futur del nostre territori», remarca.
10 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
L’emigració mallorquina a Amèrica, començà a ésser important durant el segle XIX, fou a partir dels darrers anys del segle XIX fins a la primera dècada del segle XX que va adquirir unes dimensions notables. Pel que fa als motius de l'emigració de les illes Balears, i de la resta d'Europa, dels segles XIX i principi del XX, si bé les causes de l’emigració eren bàsicament de tipus sòcio-econòmic els jornals baixos, les conseqüències de la fil·loxera (males collites en altres indrets de l'Europa continental), l’elevat creixement demogràfic, la mala distribució de la riquesa, el caciquisme… també hi contava, i molt, que a Amèrica, després de les independències de la "unitat inseparable i indivisible" d'Espanya "una i indivisible" hi havia moltes coses a fer, o tot estava per fer, i és clar necessitaven mà d'obra de totes les condicions i oficis. Per la qual cosa poc que es pot preguntar res a les persones majors actuals sobre aquesta qüestió per motius obvis, en tot cas cal informar-se per altres fons. Curiosament, o no, al segle XXI els motius pels quals avantpassats nostres emigraren, es mantenen ara i ací "jornals baixos"... del sector monocultiu turisme, "mala distribució de la riquesa", "caciquisme"... i encara en caldria afegir-hi el preu del lloguer de l'habitatge i d'altres que per a qualcú amb un sou de dependent del turisme les possibilitats de viure dignament si que son nul·les. És a dir ara encara hi hauria més motius per a emigrar... però a on ? Així que les possibilitats per a viure eren potser fins i tot millors que les actuals, però és clar el què també ha canviat és la situació de les "Amèriques", ara son habitants de les Amèriques que fan "l'Europa", però això no vol dir que Europa estigui per a llançar coets. Potser qualques caps de fava tocats del vent haurien d'aprendre a informar-se i a escriure millor.
Vientos de frondaI si tu no fossis un gallina contestaries.
TMPregunta a las personas mayores que han visto como muchos mallorquines se iban allende los mares a "hacer las américas", pues en la isla las posibilidades eran nulas. Si no fosis un cap de fava heu sabrías.
És una burla a la situació de semiesclavitud que provoca el turisme als treballadors del sector i dependents, així com a la majoria social de les Illes, que hem vist com anava empitjorant la qualitat de vida en els darrers 20 anys al mateix ritme que es massificava el turisme. Però bé, la cobdícia i l'avarícia humana sembla que no tenen límits. SOS Mallorca, SOS residents.
Vientos de frondaVientos, que te deman què te passa.
Cuando los botarates de ARRAN y demás bazofia hayan expulsado a los turistas, deberán explicarlo y no sólo asaltando candados de gente trabajadora, que es lo único que saben hacer.
Vientos de frondaQuè tens ara?
victor masFidel.
Entenc que el petit comerç vegi el turista com un amic, però a l'altra platet de la balança hi tenen un enemic massa gros, les grans superfícies.
bien hecho