La Direcció General de Consum vol aproximar-se als ciutadans per tal de fomentar la participació activa com a consumidors que són. Amb aquest objectiu, ha iniciat un cicle de xerrades per explicar a la ciutadania de quins drets disposen quan fan una compra, sota el nom Consum t'escolta.
A les xerrades escolten els seus problemes reals i se'ls intenta donar solucions, amb la divulgació tant dels drets com de les novetats pel que fa a la seva protecció i defensa.
Els actes de Consum t'escolta són xerrades col·loqui a les quals la directora general, Conxa Obrador, i el cap del Servei de Relacions Institucionals, Francisco Valero, ofereixen un repàs de manera senzilla i clara dels principals drets dels consumidors.
La primera xerrada col·loqui es va dur a terme el juny passat i, de llavor ençà, ja se n'han fet onze. Les pròximes xerrades Consum t'escolta s'oferiran dia 25 de novembre a Son Roca (Palma) i dia 1 de desembre a Alaró. A continuació, repassam algunes de les principals àrees en les quals el consumidor ha d'anar alerta per garantir els seus drets.
Telefonia
Des de la liberalització, la feroç competència entre companyies els ha portat a emprar tècniques comercials molt agressives i a pràctiques enganyoses, algunes gairebé fraudulentes. L'usuari té la sensació d'indefensió; pot contractar per telèfon, però li costa molt donar-se'n de baixa.
A més a més, la tarifació addicional continua sent desconeguda per l'usuari. També és freqüent el cas de cridades no realitzades però facturades. Se'ls assessora sobre els drets en aquest complicat àmbit de les telecomunicacions i se'ls convida a sol·licitar un arbitratge de consum per al seu cas concret.
Electricitat
Aquest diari ha constatat en molts casos les molèsties que Gesa-Endesa provoca als clients de Mallorca. La percepció que tenen els lectors també és molt desfavorable. La política de comunicació de la companyia és nul·la, per la qual cosa, ja des de l'inici de Consum t'escolta, la Conselleria veié la necessitat de preparar un monogràfic per parlar exclusivament del rebut del llum. El nou programa s'anomenarà Dóna llum al teu rebut i es presentarà d'aquí a molt pocs dies. Els temes recurrents són l'ICP, les lectures estimades i el consum excessiu, a més d'altres qüestions relacionades. S'informa sobre el dret d'un gran nombre d'usuaris a pagar menys pel llum (bonus social), que són normalment els col·lectius més desfavorits.
Aerolínies
Com que és el principal mitjà de transport per sortir de les Illes Balears, es fan sovint preguntes sobre la poca informació que donen les companyies en cas de retards i cancel·lacions, tot i que, segons el reglament comunitari, tenen l'obligació de fer-ho. Les qüestions relacionades amb la pèrdua o ruptura de les maletes són particularment recurrents.
No obstant això, a moltes reunions s'ha realitzat una pregunta molt concreta: "Puc anul·lar o canviar un bitllet d'avió si hi ha una força major?". En aquest cas, s'explica al ciutadà que això només és possible si el bitllet forma part d'un viatge combinat, dret que és molt poc conegut.
Manters
La gent desconeix que un dels drets més importants en les vendes fora de l'establiment comercial és el de retornar l'efecte comprat, sense justificar-ne el motiu, en un termini de 7 dies. Es produeixen molts d'enganys sobre productes, que sovint passen desapercebuts pel consumidor en el moment de la compra.
A més a més, s'ofereixen regals com a ganxo. Aquestes reunions empren la persuasió i la insistència per aconseguir que el consumidor firmi com sigui el contracte de compravenda, que ha de ser per escrit. És una tècnica que fomenta la compra impulsiva i sense permetre al ciutadà reflexionar sobre si necessita realment aquell objecte o servei.
Tubers
És un tema particularment dolorós i es registra diàriament a les Illes. Consisteix a forçar amb enganys la revisió d'instal·lacions de gas butà, a l'acte, demanant el pagament de quantitats desorbitades i mostrant uns documents amb suposats segells oficials. Se cerquen persones grans i, darrerament, convents de religiosos, col·lectius que no dubten que tot és correcte fins que descobreixen que han estat enganats.