E.D. Berlín.
El president de la Federació Hotelera de Mallorca -Fehm-, Pere Cañellas, espera que aquesta sigui la temporada del canvi de sentit per a la rendibilitat dels establiments mallorquins, si l'evolució de les reserves continua com fins ara.
Tot i expressar optimisme per les previsions que els touroperadors alemanys han transmès durant la Fira Turística de Berlín -ITB-, alertà que «no ens hem de deixar endur per les bones notícies» i assegurà que encara queden moltes places per vendre. En aquest sentit, considerà que és prest per parlar de possible overbooking i de sobrecontractacions, tot i que alguns majoristes ja han alertat que aquestes situacions es podrien produir en temporada alta.
Cañellas compartí l'opinió del president del Govern balear, Jaume Matas, a l'hora de valorar la situació. Així, s'estima més haver de solucionar problemes per manca d'espai que per manca de turistes. Ara bé, sobre les raons que han potenciat un ritme de vendes tan elevat com el d'aquests primers mesos, el titular de la Fehm es mostrà convençut que ha estat gràcies a la presentació d'un paquet concret, el de les reserves anticipades -early bookings- i a les ofertes per al Mundial de Futbol que es disputarà per juny a Alemanya.
El representant dels hotelers mallorquins espera també la reacció de mercats com els de Turquia, Tunísia i Egipte, que han perdut terreny per la grip aviària i pels problemes derivats de les caricatures de Mahoma, cosa que ha beneficiat les Illes. «No es torbaran gaire a reaccionar, perquè solen ser dos mesos d'aturada en les vendes, i després es començaran a recuperar. Esperam que facin ofertes i que això tingui repercussió en el mercat», afirmà.
Tots aquests factors poden provocar que les perspectives dels hotelers es modifiquin a mitjan l'exercici. De moment, confien que els bons auguris no siguin només per als mesos de temporada alta, sinó que afectin també els d'abril, maig, setembre i octubre, i que tot plegat suposi un augment de la rendibilitat, després d'anys en una corba descendent.
Cañellas creu que si aquesta tònica optimista continua, servirà per apujar «l'autoestima» del sector turístic balear i perquè es puguin negociar preus millors amb els touroperadors per a la pròxima temporada, després d'anys de crisi durant els quals s'havien signat descomptes, ofertes i reduccions en les tarifes.