El volum de vendes de les setze botigues de comerç just i solidari de Balears durant l'any 2004 va ser de 593.500 euros.
Tot i que la xifra no és gaire elevada, aquesta dada va suposar un increment respecte de l'any anterior del 19'2 per cent.
En aquest sentit, les xifres mostren com any rere any augmenta l'interès per aquesta iniciativa. Les organitzacions participants el defineixen com «un comerç alternatiu al tradicional, al servei de les persones, que té en compte valors ètics, socials i ecològics». A Mallorca ja hi ha una sèrie de botigues que duen anys treballant-hi i que s'han anat estenent a la resta d'illes.
Aquests establiments s'integren dins la Coordinadora Estatal d'Organitzacions de Comerç Just, amb l'objectiu d'establir una plataforma que permeti als productors dels països del sud accedir als mercats del nord.
La idea del comerç just sorgí a Holanda fa més de 30 anys i es volia així que camperols i artesans que produeixen als països del sud es beneficiassin de tot el preu que es paga pels seus productes als països desenvolupats.
Aquest comerç es basa en el fet els treballadors tenguin salaris i condicions de feina dignes, en eliminar els intermediaris per afavorir els grups de productors, en tenir una política de preus «transparents», igualtat entre homes i dones, respecte amb el medi ambient i que no hi hagi explotació de mà d'obra infantil.
Productes
Nadal és un dels moments de major venda per part d'aquests comerços. Mònica Balaguer de la Fundació Vicente Ferrer assenyala que les persones que acudeixen a aquestes botigues de manera habitual són aquelles compromeses no només amb el comerç just sinó també amb altres projectes que impulsen les ONG.
Mantenen diferents línies de productes, n'hi ha de comprats directament a importadores a nivell nacional i internacional, com Alternativa 3, Intermón o Ideas, que fan d'intermediàries entre els productors a països com l'Índia, el Marroc o Filipines i les botigues. Però per altra banda, també hi ha establiments com el cas de la Fundació Ferrer, que gestionen tallers en comunitats pobres on persones excloses elaboren l'artesania que després la pròpia ONG s'encarrega de vendre als seus comerços. És el cas dels tallers d'Anantapur a l'Índia on treballen dones discapacitades i que abasteixen bona part dels productes que té l'ONG a Barcelona i a les Balears.
Els principals productes que es posen a la venda als establiments de comerç just són d'alimentació com cacau, cafès, sucre o espècies entre d'altres; també begudes, licors i artesania. En aquest darrer apartat la gamma és àmplia i s'ofereix des de tèxtil a decoració, bijuteria o instruments musicals.