El delegat del Govern a Balears, Ramon Socias, augurà ahir que la directiva europea de seguretat en el transport marítim que entrarà en vigor el juliol del 2005 obligarà els viatgers a sotmetre's al control personal i d'equipatges una hora o 45 minuts abans de la sortida dels seus vaixells.
Així ho va assegurar després de visitar les noves instal·lacions habilitades a l'Estació Marítima 2 del port de Palma per al personal policíac encarregat del control d'equipatges, dependències que ocupen uns 100 metres quadrats i que han estat finançades per l'Autoritat Portuària amb 250.000 euros.
Des del passat juliol està vigent una normativa europea referida només als creuers i el pròxim any es posarà en marxa la que afecta els passatgers de cabotatge, els equipatges del qual seran revisats mitjançant escàner.
El president de l'Autoritat Portuària, Joan Verger, que va acompanyar el delegat en la seva visita, va confirmar que en la primera fase d'aplicació del nou sistema de seguretat no se sotmetran al control de raigs X els vehicles, encara que va apuntar que actualment ja es comproven les matrícules de tots els turismes i vehicles pesats que s'embarquen als transbordadors.
Socias va indicar respecte a la normativa aplicable des del pròxim juliol que «s'haurà de conscienciar la gent que és una mesura que s'adopta per millorar la seva seguretat».
«Igual que passa als aeroports des de sempre, que es fa el control de l'equipatge de mà i del passatge abans d'embarcar, la gent acceptarà que aquesta millora de seguretat significa un canvi de costums», va afegir.
Quant a l'ampliació de les instal·lacions policíaques, el representant de l'Executiu central va agrair l'aportació de l'Autoritat Portuària i va destacar que uns 30 agents treballaran en les noves dependències, que ocupen un espai que abans formava part de la sala d'espera per als passatgers.
«També aquí hi haurà una oficina de denúncies», va destacar a més Socias.
Verger va recordar que les noves demandes de seguretat obligaran a reformar dependències i a reordenar alguns serveis i va subratllar que aquestes necessitats són una prova més que «el port de Palma, en superfície i en línia d'atracada, ha quedat col·lapsat» i precinecessita una remodelació que tindrà un cost aproximat de 800 milions d'euros.