R.GALLEGO./J.T. Palma.
Tot indica que finalment els aeroports de les Balears no s'ampliaran. Les negociacions polítiques entre el PSOE i IU-IC estan pràcticament tancades i el Govern central assumirà el que pactin aquests dos grups.
L'acord implica la revisió «a la baixa» dels plans directors del quatre aeròdroms de les Illes: Son Sant Joan i Son Bonet a Mallorca, Menorca i Eivissa. Aquesta reformulació d'allò que havia previst el gabinet Azanar es traduirà en el següent: el Ministeri de Foment donarà llum verda a les reformes necessàries per incrementar la qualitat i la seguretat de les esmentades instal·lacions, però en cap cas s'incrementarà el nombre de pistes ni les zones industrials adjuntes als aeroports. També es tornarà a calcular el nombre òptim de passatgers que es poden assumir en cada cas.
Dimarts que ve el grup parlamentari d'IU-IC presentarà en el Congrés dels Diputats una proposició no de llei que inclou tots punts anteriors. La iniciativa arribarà a la tribuna d'oradors esmenada pels socialistes i, per tant, consensuada. Paralel·lament als contactes que es produïen a la Cambra baixa, el diputat per Balears Francesc Antich ha «treballat» amb l'Executiu espanyol la modificació dels plans directors. A més del que ja s'ha exposat el líder del PSIB ha incidit en la necessitat que els aeroports de l'Arxipèlag siguin cogestinat per Madrid i pel Govern balear. La proposta està damunt la taula de la ministra Magdalena Àlvarez, a qui correspon decidir «la millor fórmula per a tots».
En aquest sentit, els partits polítics representats al Parlament balear aprovaren per unanimitat un moció que instava Madrid a promoure un sistema pel qual el Govern autonòmic participàs en la gestió dels aeroports. Tant la qüestió relativa a la gestió com la mateixa ampliació dels aeròdroms han estat motius de diverses iniciatives socials. A Eivissa diferents col·lectius ciutadans reuniren un total de 12.000 firmes contra l'ampliació de l'aeroport de l'illa. A Mallorca, una vegada aprovats -a l'estiu del 2001- els plans directors sectorials per part del Govern de José María Aznar, el GOB va promoure una plataforma en contra de les «macroampliacions» que segons els ecologistes plantegen tot un seguit d'obres per incrementar la capacitat d'acollida.
Les previsions de Madrid eren, en el cas de l'aeroport de Son Sant Joan, 26 milions de passatgers per l'any any 2005 i 38 milions l'any 2010. El GOB qualificà aquestes xifres de «catastròfiques». Els portaveus de l'entitat sempre han sostingut que en la situació actual, en què a l'aeroport de Palma transiten 19'5 milions anuals de passatgers, parlar de duplicar en 10 anys aquesta quantitat constitueix «un clar perill de massificació».