algo de nubes
  • Màx: 17.67°
  • Mín: 8.69°
15°

Educació formarà els docents per detectar i ajudar els superdotats

Kovacs reivindica «un sistema educatiu que no sigui estúpid»

CARLES CANALS.Palma.
A les Illes Balears no hi ha cap còmput oficial d'alumnes superdotats o precoços, com tampoc no s'empra cap garbellatge previ dels infants en funció d'unes proves de cocient intel·lectual en què ja gairebé ningú no creu, però que continuen fixant la definició de superdotació: més de 130 punts. Ara el Govern vol formar els educadors perquè puguin donar una atenció acurada a aquestes persones.

Ara com ara, és el mestre qui, en el sistema educatiu balear, ha de detectar la precocitat d'un infant o la genialitat, perquè sigui considerat pels serveis d'atenció als alumnes amb necessitats educatives especials (ANEE). En aquest grup s'inclouen tant els joves precoços com aquells que no reten per raons físiques, familiars o socials, des dels disminuïts als alumnes sense escolarització prèvia.

Per la directora general d'Ordenació i Innovació Educativa, Catalina Bover, aquestes qüestions s'han d'englobar dins l'atenció a la diversitat, en què el professorat especialitzat ha de rebre formació adient per tractar amb aquestes persones. El parer és compartit per l'educadora responsable d'aquest camp, Magdalena Gutiérrez.

En tot cas, la tècnica d'Educació reivindica el dret dels menuts a comportar-se com a tals, amb la premissa que «si l'infant evoluciona conforme a allò esperat, tot va bé», mentre que si s'apliquen tècniques docents exhaustives sobre aquests al·lots i al·lotes es corre el risc «que perdin habilitats socials» i entrin dins l'àmbit de la marginació.

Des del grup parlamentari del Partit Popular, Manuel Jaén Palacios comparteix en bona part aquesta filosofia, però exigeix la formació especialitzada dels professionals i que els joves precoços o superdotats trobin més facilitats per a la promoció de les seves habilitats. És en aquest sentit que s'han d'interpretar les opcions liberals a la Llei de qualitat de l'ensenyament, segons la visió de l'expert en matèria educativa.

Però aquestes opinions no són acceptades per Santiago Kovacs -especialista en neuroanatomia i professor col·laborador de la Universitat de Barcelona-, que fou educat des d'una perspectiva integra pels seus pares.

La tesi mèdica summa cum laude de Kovacs no detingué els seus estudis i aficions prèvies o paral·leles: piano, orgue i composició, la participació en campionats internacionals de judo o les titulacions d'hípica, de vol acrobàtic o de busseig.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.