La FARB no descarta ara mobilitzar-se si Madrid no cedeix

El Govern espanyol estudia mesures compensatòries per la pujada del combustible

TW
0

El president de la Federació Agrícola Ramadera Balear, FARB, Fernando Dameto assegurà ahir vespre que aquesta entitat no descarta ara unir-se a les manifestacions anunciades per la Unió de Pagesos si Madrid no dóna solucions o compensacions als pagesos per la contínua pujada del gasoil agrícola.

Aquestes declaracions suposen un canvi d'actitud respecte a la setmana passada, ja que Dameto afirmà que la FARB no se sumaria a la tractorada convocada pel sindicat dels pagesos perquè «era una manifestació polititzada i contenia un calendari de mobilitzacions no consensuat amb la FARB».

La nova posició de la patronal agrícola es produeix després que un representat de la FARB anàs ahir a Madrid juntament amb membres de les agrupacions estatals agràries Asaja (a la qual pertany la FARB) i la COAG (a la qual pertany Unió de Pagesos) per entrevistar-se amb els ministres d'Agricultura i Hisenda per tractar de possibles mesures contra la pujada de preus dels carburants. Dameto assegurà ahir que el Govern central s'havia compromès a estudiar mesures compensatòries. Segons Dameto, Madrid diu que no rebaixarà l'impost però en canvi podria utilitzar els doblers que recapta l'Estat perquè revertissin en els sectors més afectats, com poden ser els agricultors. Una d'aquestes mesures podria ser la reducció de l'IVA o pagar menys a Hisenda. No obstant això, Dameto afirmà que si Madrid no ofereix una solució compensatòria no descarta fer mobilitzacions conjuntament amb la Unió de Pagesos.

Per altra banda, la FARB demanarà al Govern balear que expropiï les instal·lacions de CLH per facilitar així l'entrada a altres operadors i crear més competència, fet que suposaria una baixada de preus. S'ha de recordar que aquesta mesura ja va ser proposada dies abans per l'exconseller d'Agricultura Josep Juan Cardona (PP). La FARB també demanarà a l'Executiu que potenciï la producció d'una planta en què si es destil·la produeix combustible. Així mateix, avui la FARB iniciarà contactes amb els pescadors i els transportistes per parlar sobre totes aquestes qüestions.