Científics internacionals analitzen l'Albufera

Membres de l'organització Earthwatch han avaluat l'«estat de salut» del parc natural

Un dels investigadors observa el cel amb uns prismàtics | Foto: JAUME ROSSELLÓ.

TW
0

Una vintena de científics i voluntaris de la prestigiosa organització internacional Earthwatch han vingut a Mallorca per estudiar i analitzar l'ecosistema del Parc Natural de l'Albufera. Aquesta organització, a través de la seva branca europea elabora, des de fa 11 anys, tot tipus d'estudis medi ambientals i biològics que posen de manifest la salut del parc. L'investigador principal és l'escocès Nick Riddiford, el qual ens explica els projectes que estan fent.

Riddiford compta enguany amb un equip de voluntaris de l'Àfrica procedents de Kenya, Uganda i Nigèria, a més d'investigadors francesos, anglesos i de les Illes Balears. Membres d'aquesta organització solen residir en els apartaments del parc durant unes setmanes de primavera i de tardor per elaborar els estudis anuals d'aquesta important zona humida del Mediterrani.

Són diverses les línies d'investigació d'Earthwatch. Per una banda s'estudien els canvis en el medi ambient; la recuperació de les dunes costeres que són bàsiques en el creixement i manteniment de la vegetació; el creixement del canyís; la qualitat de l'aigua i la interrelació de les espècies i el medi ambient.

Una de les línies que destaca Riddiford és l'estudi de com creix el canyís a l'aigua de l'Albufera d'acord amb la qualitat de la seva aigua.
«Hem dividit l'Albufera en quatre zones per fer aquest estudi amb l'objectiu de mesurar la salinitat de cada àrea. Això ens va permetre comprovar com en la zona oest l'aigua era de bona qualitat, mentre que la zona nord, on es troba la central tèrmica d'Es Murterar, presentava uns nivells de salinització molt elevats. Aquest factor era a causa dels tubs de la central tèrmica que arriben fins a la mar. Es varen detectar irregularitats en els tubs que provocaren que part de l'aigua salada es filtràs al parc, fet que impedí el creixement del canyís. La central va fer feina perquè el tema se solucionàs».

Fins ara l'organització ha analitzat la salinització de l'aigua, però en el futur es complementaran l'estudi d'altres paràmetres com el nivells de nitrats que es concentren al parc.

Des de fa cinc anys, Earthwatch du a terme a l'Albufera una línia de formació de voluntaris de diferents països de tot el món. Enguany s'han convidat investigadors del continent africà, els quals se'ls ha explicat diferents metodologies que no impliquen disposar d'equipaments costosos perquè les puguin aplicar als seus països. Una d'aquestes metodologies consisteix en l'observació en les zones humides d'una determinat grup de larves de libèl·lules.