L'avançament del pla territorial de Mallorca, que el CIM durà
demà al Fòrum Ciutadà perquè sigui objecte de discussió, considera
contraproduent la construcció de l'autopista de Llevant.
El pla proposa com a alternativa el desdoblament de les dues
carreteres actuals. S'ha de recordar que el Pla de carreteres del
Govern balear, aprovat a mitjan d'aquest mes, s'inclinà per la
solució de l'autopista, a la qual s'oposen els ecologistes i alguns
batles d'aquella comarca.
La Conselleria de Foment, amb Joan Verger al cap, es va donar el
termini d'un any per dir-ne el traçat definitiu.
Ara, el pla territorial que elabora el Consell insular de Mallorca
en col·laboració amb diverses entitats, professionals i
intel·lectuals, apunta en el seu esborrany que la solució de
l'autopista no és l'adequada. Segons aquest pla, la unió lineal de
la zona turística de Palma amb la zona turística del Llevant seria
perjudicial per als municipis de la comarca. Per solucionar aquest
problema, ofereix l'alternativa radial consistent en el
desdoblament de les carreteres de Llucmajor a Campos, de la de
Campos a Felanitx i de la de Felanitx a Manacor.
Segons el pla del CIM, d'aquesta manera els municipis de la
comarca es converteixen en els nuclis proveïdors de serveis de les
zones turístiques de la comarca.
El passat mes de setembre el Consell Insular de Mallorca convocà
el Fòrum Ciutadà, una àmplia representació de la societat civil
mallorquina, per debatre les línies mestres d'allò que havia de ser
el futur model territorial de Mallorca. En acabar les sessions, es
repartiren unes enquestes entre els assistents, els resultats de
les quals es donaran a conèixer demà. Un avanç del resultats
d'aquestes enquestes, permet afirmar que els sectors convocats es
manifesten clarament a favor de mesures radicals per aturar el
creixement urbanístic a Mallorca.
El Consell de Mallorca presentarà demà el resultat d'aquestes
enquestes al Fòrum Ciutadà, així com un document més elaborat
d'avançament dels criteris del pla territorial de Mallorca. Aquest
document es desglossa en les següents línies estratègiques: gestió
dels espais naturals, infraestructures i límits al creixement i
dimensió territorial (amb definició de les zones a través de trets
pertinents des d'aquest punt de vista).
Per la serra de Tramuntana, l'avançament dels criteris del pla
territorial de Mallorca preveu un gran parc natural que segueix els
models dels de Doñana i del Montseny, de manera que en siguin
possible la gestió, la conservació de la natura i el
desenvolupament econòmic dels municipis del la zona.
Quant al Pla de Mallorca, es planteja la possibilitat de
permetre el desenvolupament urbanístic mitjançant la creació
d'habitatges de tipus residencial, tot i que aquesta es encara una
alternativa que s'ha de meditar molt.
Després de la primera convocatòria del Fòrum Ciutadà, Francesc
Quetglas en destacava l'exigència als poders públics d'una actuació
amb mesures cautelars immediates. Segons el president de la
Comissió Insular d'Urbanisme també hi va haver un elevat consens en
la demanda de protecció per al sòl rústic.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.