L'aeroport de Son Sant Joan podria veure tancat parcialment el seu espai aeri, a causa de la reducció de la seva plantilla de controladors un 35%, a partir de la segona quinzena de desembre i fins a final d'any. El motiu és que aquests professionals haurien assolit el nombre màxim d'hores treballades anuals, que AENA va fixar l'abril passat en 1.670, i haurien de deixar el seu lloc. En cas de no trobar-s'hi cap solució immediata, el trànsit aeri es veurà seriosament afectat per retards severs en els vols en plena època nadalenca.
La problemàtica perjudicaria també l'aeroport d'Eivissa, atès que les maniobres d'aproximació dels avions a la major de les Pitiüses es coordinen des de la torre de control de Son Sant Joan.
La Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) culpa AENA de no haver duit a terme una planificació adequada del nombre d'hores. Així, des d'USCA argumenten que aquest és un dels efectes derivats de l'entrada en vigor de la Llei 9/2010, que marca l'esmentat límit legal d'hores treballades cada any.
El president d'USCA, Camilo Cela, afirma que "novament ens trobam amb la falta de planificació d'AENA, el menyspreu dels avisos llançats pel sindicat de controladors i la nefasta gestió que es practica, inclosa la de personal. És un fet que, sens dubte, afectarà companyies i usuaris molt negativament".
El portaveu de la central a les Balears, Javier Zanón, qualificà de greus les prioritats d'AENA davant aquesta situació creada, perquè per l'ens públic "és prioritari abans prestar el servei, més enllà del límit de feina dels controladors". Així mateix, Zanón alertà de les conseqüències negatives que pot tenir aquest plantejament en relació amb la seguretat aèria.
Compostel·la, punt de partida
No tan sols el principal aeroport de les Illes Balears en podria resultar perjudicat, sinó que altres de l'Estat espanyol, els que tenen més densitat en el trànsit d'aeoronaus, com ara els de Madrid, Barcelona i Santiago de Compostel·la, es veuen també amenaçats.
De fet, l'aeròdrom gallec serà el primer que en patirà les conseqüències, segons assenyalen des del sindicat USCA. A més, a Compostel·la aquest problema s'ha aguditzat per l'impacte perniciós que hi ha suposat, arran de l'esmentada Llei 9/2010, la retirada del servei dels professionals de més de 57 anys, que des del 15 d'abril n'han quedat apartats, amb el consegüent augment de jornades per a la resta dels controladors. Aquesta mesura afecta un 10% de la plantilla de l'aeroport compostel·là.
Amb tot, els vols que connectin ciutats els aeroports de les quals sofreixin els efectes de la manca de controladors tant en l'origen com en la destinació, es veuran doblement agreujats.
Per evitar aquest contratemps inminent, des d'USCA confien que el nou secretari d'Estat de Transport, Isaías Táboas, a qui han demanat una reunió formalment, els escolti perquè "disposi de la informació de primera mà", manifesta el president de la central. "Oferim la nostra col·laboració total per resoldre el problema que es presenta com més aviat millor, perquè això és un degoteig que es convertirà en una cascada a mesura que avancin les setmanes i la gent vagi complint el màxim legal d'hores en altres dependències", asseverà Cela.
Si me barrinen sa tornada a Mallorca per Nadal, li prendré foc en aquest aeroport de guiris!