algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 13°
13°

Enginy i evolució de la indústria balear

Una exposició organitzada pel Col·legi d'Enginyers ha repasat aquest dies el passat, el present i el futur del sector industrial a Mallorca. Davant la seva progressiva extinció es reclamà una major promoció i desenvolupament

Tot i que el sector serveis ha esdevingut el motor de l'economia a Balears, la indústria ha tingut un paper destacat en la nostra història recent. Des de la indústria de l'energia, amb empreses com Sampol i Endesa, fins a la licorera Dos Perellons, passant pel tèxtil, com la mítica Can Ribes i el Gremi dels fusters, han determinat el passat i el present de sector industrial a Mallorca.

Una exposició retrospectiva que s'ha pogut veure aquests dies al centre cultural de Sa Nostra ha volgut donar a conèixer aquesta realitat, intentant fer una valoració i una aposta de futur del sector. Organitzada pel Col·legi d'Enginyers, s'hi han pogut veure des de peces de principi de segle XX, com una màquina embotelladora, un pulveritzador de sulfat i filtres de licors, fins a una bicicleta elèctrica, abanderada de l'enginyeria del segle XXI. Tota una sèrie de panells informatius completaven l'itinerari. A més, s'hi mostraven des dels plànols de les primers centrals d'Endesa fins a la darrera de cicle combinat de Son Reus. A banda d'una explicació sobre la mítica indústria tèxtil de Can Ribes, també s'hi van poder comprovar els darrers avenços en el sector energètic, com la construcció de l'edifici de la seu d'Iberostar, sostenible energèticament, i la construcció de la planta de cogeneració del Parc Bit.

A més, cal destacar la influència de la indústria de la fusta, que l'any 2009 tenia 62 fàbriques de productes de suro, fusta i cistelleria, 310 empreses de mobles i 161 de serrat.

Com assegurà Alfredo Aria, degà del Col·legi d'Enginyers, "s'ha volgut demostrar que a Mallorca hi ha hagut Indústria". Fer una crida davant la progressiva extinció d'empreses a Balears i una altra sobre la situació econòmica actual. "El sector serveis produeix molt de guanys, però també una forta temporalitat laboral. La producció i la indústria són més estables. El problema és que no surt a compte produir, no és rendible", assegura Aria.

Insularitat

De fet, un dels problemes més greus que ha tingut la indústria balear ha estat la insularitat. Treure els productes esdevé molt car, sobretot si hi intervenen taxes aranzelàries. "Les infraestructures com carreteres, trens i aeroports són bàsiques per millorar el sector", assegura.

Per Aria, que destaca el paper actual d'empreses com Quelly i la malaurada Buades, s'ha de fomentar la promoció exterior. "El nostre sector industrial ha de produir una marca, s'ha de recuperar la marca balear i s'ha d'exportar. Cal una promoció més forta amb vista a l'exterior". Però no només s'ha d'anar a fora, sinó que s'ha d'estimular en la nostra societat. "Cal fomentar la vocació dels nostres futurs enginyers, aconseguir que no se'n vagin a fora". En aquest sentit, el Col·legi, que actualment té 617 membres, engegarà una campanya als instituts de Mallorca per intentar "que els joves descobreixin la seva vocació". "Enginyeria ve d'enginy" i s'ha de fomentar entre els joves.

De fet, els enginyers, que han passat molts cops desapercebuts al llarg de la història, continuaran jugant un paper clau en el nostre present i en el nostre futur. Aria destaca, per exemple, la importància de promocionar un sistema elèctric de baix cost i assequibles per fer "ciutats més netes" o bé, amb la participació i col·laboració en el sector hoteler, aconseguint "un major estalvi energètic" i una major competitivitat.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.