Dues preocupacions assetgen el sector del taxi, un món que tradicionalment pateix una crisi crònica, perquè està estretament lligat a les fluctuacions del preu del petroli. Aquesta és sempre, precisament, la primera de les seves reivindicacions històriques. "Estam molt preocupats pel tema del gasoil, temem que aquest estiu el combustible torni a incrementar-se de manera desmesurada com ja ho ha fet els darrers dos anys, perquè els especuladors de la indústria petroliera han agafat el costum d'apujar els preus precisament en plena temporada alta, quan més feina tenim aquí", diu Grabriel Moragues, president de l'Associació Sindical d'Autònoms del Taxi de Mallorca (ASATMA), qui explica que "amb el litre de gasoil a 1,30 euros com l'any passat, fer feina sense augmentar les tarifes enguany serà molt mal d'entendre".
El preu del cru i, sobretot, l'excedent de llicències i de conductors de taxis que hi ha a Palma provoca una forta davallada de la feina dels taxistes de Ciutat. "Ara mateix tenim un 50% menys de feina que fa un any", assegura Moragues, qui assenyala que actualment hi ha a Palma unes 1.240 llicències de taxi, contra les 600 que es consideren idònies. "Altres ciutats d'arreu de l'Estat de la mateixa envergadura que Palma en tenen entre 300 i 400; així sí que surt rendible", precisa el president d'ASATMA, posant com a exemple la regulació de llicències que s'ha fet a Bilbao, on està prohibida l'existència de conductors assalariats, de manera que només el propietari del permís pot menar el cotxe.
A Ciutat, assegura Moragues "el nombre de conductors s'ha incrementat un 20% -s'ha passat de poc més de 400 a gairebé 500- en el darrer any a causa de la crisi". Com s'explica aquest augment? "Uns han entrat en el negoci perquè el pare és taxista i té llicència, per exemple, i el fill queda a l'atur i diu: ‘Idò ara pos aquí el meu fill a treballar com a segon conductor i així té una sortida'. Els altres, perquè per poder fer front a les despeses decideixen tenir algú com a assalariat i aprofitar les 16 hores diàries de permís que tenim per circular", assenyala el representant del sector. "Som -diu- l'únic sector que en lloc d'acomiadar treballadors en temps de crisi, en contracta", conclou.
Actualment, la baixada de bandera de dia dins Palma és de 2,05 euros amb un trajecte mínim de tres euros. De nit, el trajecte val com a mínim quatre euros, amb la baixada en els 2,25 €. Si el recorregut és interurbà, el taxímetre es posa a comptar a partir dels 3,02 euros de dia i dels 3,24 de nit. Unes tarifes que se situen "dins la mitjana estatal" i en alguns casos, fins i tot, per sota d'aquesta, assegura Moragues. ASATMA, amb gairebé 1.000 associats, té el 75% de la representativitat a Palma i el 60% a la Part Forana. És, segons explica Moragues, que acaba de ser elegit vicepresident segon de la Confederació del Taxi d'Espanya, "l'associació més grossa, amb diferència, de les Illes".
“Tenim la meitat de feina que fa un any”
La crisi toca de prop els taxistes palmesans que, en lloc de guanyar aturats, augmenten de nombre. Molts hi cerquen sortida i saturen un sector afectat també pel preu del cru
Comenta
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).
Comentaris
Pàgina 1 de 1
Us enrecordau que els taxistes en veure una dona amb senalles de compra feien el desentès? Fa un parell d´anys, un jovenel·lo mal estudiant mentre em portava amb el taxi, em fregà pels morros que ja s´havia comprat una casa a Palma i un xalet als afores i que no havia necessitat els estudis per a res. Idò si ara no tenen feina, que es reciclin igual que els ho exigeixen als professors.
Pàgina 1 de 1
Can pastilla o Palma, no gràcies!
només cala rajada o pt. alcúdia!