Ser a l'escenari, improvisar, aprendre constantment i viure amb
la incertesa del demà és allò que més agrada a Joaquín Cortés, que
amb Live arriba a la seva màxima expressió. Live, és a dir, En
directe, és «el meu espectacle més intimista, una retrospectiva de
les obres anteriors, un repte», manifestà el ballarí. Una de les
millors maneres de conèixer-lo. Cortés no recorda cap altre ballarí
que hagi estat tot sol durant gairebé dues hores damunt l'escenari.
També reconeix que «aquest dia a dia és molt dur» i que de vegades
s'ha sentit «realment rebentat, sobretot psicològicament».
Es tracta d'una retrospectiva, però no d'una recopilació de
números: «Cadascun és nou». La música s'hi mescla com el ball de
Cortés: tonades àrabs, jazzístiques i jueves; flamenc, dansa
espanyola i un poc de clàssica; vestuari de colors negres i
vermells «inspirat en l'Espanya negra i el flamenc». Això sí, tot
confeccionat per Giorgio Armani, amb qui el ballarí treballa des de
fa vuit anys. Tots aquests ingredients i un punt d'improvisació
«que fa anar de bòlit els músics» són les característiques
principals de l'obra, que es representa avui i demà a l'Auditòrium
de Palma a partir de les 22 hores i que, a més, obre la setena
Temporada de Ballet de Mallorca.
D'ençà que Live s'estrenà, el març del 2001, no ha parat de
cultivar èxits, «i si volgués estaria fent-lo fins el 2004», afegí,
«però no m'agrada gens ser presoner de mi mateix, del futur, ni
saber què passarà demà», explicà. Per això no té cap projecte, ni
relacionat amb la dansa, ni amb el cinema o la moda, camps en els
quals ja ha treballat, perquè a aquest cordovès de 33 anys li
encanta envoltar-se «de coses per aprendre cada cop més». Ara bé,
«segurament tancarem la gira de Live l'estiu que ve, i després ja
ho veurem». Cortés, a més de ser-ne l'intèrpret, també ha creat
l'espectacle. Al costat dels músics i d'Armani ha configurat un
entorn que s'adequa a la coreografia. «He fet tots els arranjaments
musicals», que interpreten els devuit músics que l'acompanyen
durant l'actuació.
Tots els pals del flamenc són presents en la seva obra,
barrejats amb les músiques d'arreu del món. I les veus: Ana de los
Reyes, Charo Manzano, La Tana, Antonio Carbonell, Juañares i El
Potito donen vida als temes Jaleos i Taranto, entre d'altres.
Cortés actua per segon cop a l'Auditòrium. Fa cinc anys ja hi
presentà Pasión gitana, un exemple del que entén per mestissatge
cultural, i en guarda un bon record: «El públic em rebé amb molta
tendresa». Després d'ell vindran dues companyies internacionals, el
Ballet de la Scala de Milà i Les Grands Ballets Canadiens de
Mont-real. Aida Gómez, Víctor Ullate i el Ballet de Montercarlo
seran els darrers.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.