cielo claro
  • Màx: 16°
  • Mín:
13°

Tramuntana XXI publica estudi 'Foodscapes', amb propostes per a dinamitzar el paisatge gastronòmic de la Serra de Tramuntana

179793

L'associació Tramuntana XXI ha publicat l'estudi 'Foodscapes: el paisatge gastronòmic de la Serra de Tramuntana. Estudi i propostes de dinamització', com a part dels resultats de la Setmana Gastronòmica que va organitzar el passat mes de novembre.

«Vàrem realitzar aquest estudi en el marc de la Setmana Gastronòmica de la Serra de Tramuntana perquè el nostre objectiu era posar en valor el paisatge de la Serra com un paisatge agrari, el qual ha sigut modelat per generacions de pagesos i pageses a través de la construcció de les marjades i estructures hidràuliques reconegudes avui per la UNESCO com a patrimoni mundial», explica Marta Ferriol, directora tècnica de Tramuntana XXI. L'estudi, com les altres activitats de la Serra de Tramuntana, ha rebut el suport del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.

L'estudi, realitzat per la doctora en Antropologia ambiental Maria Cifre, fa una anàlisi acurada de les característiques del foodscape, o paisatge gastronòmic, propi d'aquesta regió de Mallorca, com a construcció social que ens permet analitzar com els aliments, els llocs i les persones estan interconnectades i interactuen. A la presentació de l'estudi, l'autora afirma que «cal tenir en compte que la gastronomia és un element que actua tant a l'espai natural com al social, que influeix tant en la producció d'aliments com en la transformació territorial d'una regió».

A l'estudi també es recullen una sèrie de propostes per a la dinamització del paisatge gastronòmic de la Serra de Tramuntana. Per a començar a sondejar la seva viabilitat, les propostes ja han estat compartides amb el Consorci Serra de Tramuntana, ens del Consell de Mallorca encarregat de la promoció i protecció cultural i patrimonial de la Serra de Tramuntana, qui les ha rebut amb molt d'interès. Algunes d'aquestes propostes tenen a veure amb impulsar els itineraris gastronòmics com a experiència per acostar als visitants als productes de la Serra i paisatge que els fa possibles; la promoció de la venda directa d'aliments produïts a la Tramuntana (que podria materialitzar-se amb el projecte d'Ecoregió que també impulsa Tramuntana XXI) o donar una empenta a la iniciativa de la Marca Serra de Tramuntana, entre d'altres.

«La creació i dinamització de la figura de foodscape que fomenta el consum d'aliments produïts localment, pot millorar la sostenibilitat econòmica i ambiental tant de les comunitats locals com de l'activitat turística a través de la promoció de pràctiques agrícoles sostenibles, del suport a comerços i negocis locals i, fins i tot, a través d'impulsar una marca gastronòmica identitària que atregui visitants i inversors. En definitiva, la figura de foodscape pot contribuir a conservar el patrimoni social, natural i paisatgístic de Serra de Tramuntana», conclou l'autora de l'estudi.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris