cielo claro
  • Màx: 10°
  • Mín:

El Pacte registra una PNL perquè el Parlament rebutgi el projecte d'ampliació de l'Aeroport

19-02-2020

Els grups parlamentaris PSIB, Unides Podem i MÉS per Mallorca han registrat aquest dimecres una Proposició no de Llei (PNL) en el Parlament per a demanar que la Cambra rebutgi el projecte d'ampliació de l'aeroport de Son Sant Joan de Palma i, així mateix, reclami a Aena «més responsabilitat» amb l'entorn econòmic i natural on opera.

Així ho han informat en roda de premsa els diputats del PSIB, Unides Podem i MÉS per Mallorca, Damià Borràs, Pablo Jiménez i Josep Ferrà, respectivament. El diputat ecosobiranista ha considerat que és «la primera resposta institucional que dóna un missatge clar» contra el projecte, destacant que és una iniciativa «prou potent» que manifesta que «les obres no són positives».

Sobre això, Jiménez ha considerat que la PNL és «fonamental per a evitar un creixement desmesurat» i ha subratllat que Aena és una empresa «enormement rendible, el operador més gran aeroportuari del món, si bé és insostenible ambientalment per molt que s'esforcin a convèncer que estan reduint la seva petjada ecològica».

Ferrà ha afegit, en aquest sentit, que el projecte d'ampliació «xoca» amb la declaració d'emergència climàtica que s'ha donat en diferents institucions de les Illes, a més de l'Estat i de la Unió Europea. D'altra banda, la proposta parlamentària demana que l'Estat (juntament amb Aena i institucions de les Illes) impulsi un nou Pla Director Sectorial per a l'aeroport «adequat» a la realitat actual, a més reclamar la cogestió aeroportuària per part d'Autoritats de les Balears.

En aquest sentit, Ferrà ha recordat que l'aeroport genera uns beneficis anuals de més de 200 milions d'euros, mentre que la reinversió és «pràcticament nul·la», un fet que evidència, segons ha assegurat, la necessitat «d'apostar per la descentralització i individualització del sistema de gestió aeroportuària».

Amb això, segons ha dit, «es podrien desenvolupar estratègies aeroportuàries pròpies més adequades a les necessitats i particularitats de cada aeroport i realitat insular». La cogestió permetria influir, entre altres, en els fluxos turístics. A més, després que el director de l'aeroport de Palma, Tomás Melgar, expressés la seva voluntat de reformular el projecte, la iniciativa també demanen instar a Aena a obrir un espai de diàleg amb les institucions i entitats de Balears afectades per les obres. També consideren «imprescindible» un estudi de la capacitat de càrrega de l'arxipèlag.

Finalment, Borràs ha explicat que la iniciativa també contempla la millora de les condicions laborals dels empleats que presten servei en les instal·lacions aeroportuàries. Preguntats per futures mesures, Ferrà ha dit que «pas per pas i que ara és el moment d'escoltar a totes les parts implicades». «Aena té la decisió final però des de Balears hi ha una porta oberta per a continuar incidint», ha dit.

«És inconcebible que no s'escolti ni sé de resposta a una insistència reiterada, Aena té capacitat legal però no ètica ni moral del que la societat no vol. No pot convèncer i no pot anar per lliure pensant que és un territori aïllat», ha sentenciat.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris