Una negociació bilateral entre el govern espanyol i el nacionalisme basc ha acabat amb més doblers per a l'autogovern basc a canvi del suport del PNB als pressuposts de Rajoy.
El govern espanyol i el basc han tancat aquest dimecres un acord sobre l'anomenada quota basca, els doblers que Euskadi paga a Madrid per les competències no traspassades. L'acord suposa la devolució de 1.400 milions al País Basc. Un anunci que dona oxigen a Rajoy per a l'aprovació, aquest dijous, dels pressupostos per al 2017, gràcies al suport del PNB.
Rajoy i el president dels nacionalistes bascos, Andoni Ortúzar, han formalitzat la signatura l'acord aquest dimecres al migdia al Congrés dels Diputats, en un acte sense càmeres.
L'entesa entre el PNB i el Partit Popular posa fi a deu anys de desacord entre els governs basc i espanyol. Ja ho avançava el portaveu de l'executiu basc, Josu Erkoreka: donar suport als pressupostos de l'Estat suposa quinze anys de pau fiscal per a Euskadi. Es referia tant a les bases que han de fixar l'anomenada quota basca per als pròxims cinc anys com a la liquidació de la dels últims deu, en què no hi ha hagut acord.
-Amic Belmar, des de la declaració de inconstitucionalitat del Estatut en el 2014 que ja hem decidit anar a la nostra cercant l´independència de Catalunya al constatar que després de molts anys de colaborar a la gobernavilitat del Estat amb els diferents governs centrals que han gestionat el païs no han servit per res.
-No obstant ho veig molt negre ja que cap país es pot permetre el luxe de deixar-se perdre una part del seu territori que l´hi produeix el 20% del PIB global de la nació com es el cas de Catalunya.- (imagineu si sumesim el PIB del pais valencià i el de las balears, el % serìa brutal).
-Però tal com diu en Jordi las colònies del mediterrani son terres de conquesta i aquesta es la nostre gran frustació.-(el camí cap Ítaca serà molt dur).