muy nuboso
  • Màx: 15°
  • Mín:
15°

PSIB, Podem i MÉS constaten pràctiques «presumptament corruptes» en la gestió de les autopistes d'Eivissa

Els diputats del PSIB, MÉS i Podem durant la roda de prensa.

Podem

Els diputats al Parlament de les Illes Balears del PSIB-PSOE, Podem i MÉS, Enric Casanova, Aitor Morrás i David Abril, respectivament, han donat a conèixer les seves conclusions de l'informe sobre la comissió que ha investigat el procés de contractació, execució i gestió de la concessió de les autopistes d'Eivissa. Una actuació, tal com han assegurat, amb «nombroses irregularitats» en el procés de disseny, planificació, contractació, execució i gestió, amb pràctiques «constatades» de «presumpta corrupció» per part dels responsables polítics del PP des dels seus inicis el 2004 fins a la passada legislatura.

Per tot això, els grups polítics posaran aquests fets en coneixement de la Fiscalia anticorrupció i del magistrat de l’Audiència Nacional que actualment investiga el finançament il·legal del PP de Madrid, per les connexions que s’han descobert entre els dos afers. L'informe ressalta «les mentides i contradiccions» entre els compareixents «que podrien obrir» vies de recerca addicionals susceptibles de ser judicialitzades.

En aquest sentit, el document cita, entre una llarga llista, l'exdirector de carreteres del Govern Balear, Carlos Jover, l'exconsellera d'Obres Públiques del Consell d'Eivissa, Stella Matutes, la també exconsellera de Obres Públiques del Govern i actualment diputada del PP, Mabel Cabrer, o l'expresident balear Jaume Matas, que amb les seues compareixences acrediten «la intencionalitat i la voluntat d'assumir el control de tot el procés» de les carreteres d'Eivissa, «així com la vinculació de bona part dels sobrecostos a determinades decisions polítiques».

Així mateix, es constata que la discrecionalitat amb què s'administrava els diners de l'execució de les obres permetia «esquivar» fàcilment els controls públics per part de les empreses constructores com, per exemple, de factures per despeses de publicitat, «una pràctica en consonància amb altres casos de presumpta corrupció relacionats amb el finançament irregular del PP» i que, ara, estan sent investigats, com la coneguda 'Trama Púnica'.

Segons l'informe, la manera en què els responsables polítics van prendre les decisions pel que fa a les autopistes d'Eivissa apunten «la il·legitimitat» d'un deute generat «que hauran d'assumir les ciutadanes i ciutadans» i que representa «la segona hipoteca més gran de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB)» -només superada per l'hospital de Son Espases- amb un cànon anual de més de 20 milions d'euros, a causa dels sobrecostos d'«una actuació que havia de costar, segons el conveni de carreteres de 1999, 8,33 milions d'euros, que es va licitar per 166 milions d'euros i que ha acabat costant 600 milions d'euros».

Sobrecost i irregularitats

Per entendre aquest sobrecost, les conclusions argumenten les irregularitats en la planificació i en tot el procés posterior, inclosa «una des-responsabilització política, administrativa i empresarial en les decisions preses». En la documentació administrativa aportada en la comissió s'acredita que el procés de contractació «no es va ajustar a dret», tal com assenyala l'auditoria realitzada el 2010 per la consultora Gerens Hill.

Segons els diputats, una de les irregularitats més flagrants i que també generen indefensió pel que fa a la defensa de l’interès públic és que responsables polítics puguin actuar en la gestió d’un mateix expedient, en moments diferents, com a responsables tècnics.

Crida l’atenció, segona han declarat,  que Mabel Cabrer «no elegís a qui havia de ser el director general que manejava el pressupost d’inversió més alt de tot el Govern, i ho fes directament el el expresident del Govern Jaume Matas, tal i com s’ha admès en comissió. Les autopistes d’Eivissa són fruit d’una decisió política del govern de Jaume Matas, amb Mabel Cabrer i Carlos Jover com a coautors i executors principals d’aquesta decisió».

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Això si que és un escàndol, fa mes de 4 anys

Son les autopistes més cares d'Europa. Poc que ens torna, de tot el que aportam i encara aquests s'en ho han duit a ca-seva.

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris