algo de nubes
  • Màx: 20°
  • Mín: 19°
19°

Una controladora al·lega una possible allau de trànsit aeri per plegar

Dos nous imputats pel cas dels controladors declararen davant el jutge per haver abandonat el lloc de feina la vigília del pont de la Constitució

127258

La controladora aèrea ahir moment abans d'entrar al despatx del jutge instructor, Joan Catany.

M.À.Cañellas

El jutge instructor, Joan Catany, i la fiscal Amparo González continuaren ahir la tanda d'interrogatoris de controladors aeris de les Illes imputats per haver abandonat el lloc de treball durant la vigília del pont de la Constitució de 2010. Aquest fet, que es produí en el conjunt d'aeròdroms espanyols, ocasionà el tancament de l'espai aeri i el primer estat d'alarma en la democràcia i, a més, greus perjudicis econòmics a empreses turístiques i a desenes de milers de ciutadans. Ahir fou el torn de dos controladors imputats i també d'un tercer que hi anà en qualitat de testimoni, atès que el dia dels fets decidí quedar al centre de control de l'aeroport fent feina, malgrat el "nerviosisme" per tot el que passava.

La controladora Carmen Mosquera afirmà davant el jutge que l'horabaixa del 3 de desembre passat havia acudit amb "normalitat" al centre de control i que hi havia desenvolupat la seva tasca durant gairebé dues hores, fins que s'aturà per descansar. Hi afegí que tot aquell temps havia observat que companys seus "es posaven malalts" i, fins i tot, en va veure un "vomitant". També digué que el centre en qüestió anà ajuntant "sectors" de control aeri a mesura que passaven les hores, cosa que li semblà "estranya" i que l'"afectà" força. La imputada recordà que aquell vespre "es començà a comentar que passava alguna cosa, perquè de cada cop hi havia menys trànsit d'avions", fins que finalment es tancà l'espai aeri.

Així mateix, afirmà que un dels responsables de l'àrea de gestió, Gabriel Gomila, els havia comentat que "les aeronaus que es dirigien a l'espai aeri de Barcelona en podien ser rebutjades i que això suposaria tenir una allau de trànsit aeronàutic a Palma". Hi afegí que aquesta fou la causa que la va fer sentir "nerviosa i no capacitada". Llavors cridà el cap de sala, l'informà, signà la declaració jurada d'incapacitat i anà al metge, que li diagnosticà una "crisi d'ansietat", tot i que no li volgué receptar "Valium, perquè era perillós per conduir".

No se n'anà, però, fins a les deu del vepre i l'endemà hi acudí per saber com aniria "la militarització". Un altre controlador imputat fou requerit per la reunió de l'assemblea que tingué lloc aquell mateix matí. Seguint la tònica de la resta de companys implicats, afirmà que "no s'acordà cap boicot al Govern" i que allò que feren els representants sindicals fou calmar els ànims, perquè "la situació era de molta tensió". El testimoni, en canvi, assegurà que no havia abandonat el centre de control i que hi "treballà durant tot el torn". Declarà que no podia fer-ho de manera "normal, perquè el trànsit es reduïa i s'adonava que quedaven sense avions", cosa que li "provocava nerviosisme". Hi afegí que "estava tens i angoixat pel que feia AENA, que tancà l'espai aeri".
D'altra banda, el Jutjat d'Instrucció número 1 encara està a l'espera que els arribi la documental amb les imatges enregistrades de la sala on els controladors feien feina.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris