nubes dispersas
  • Màx: 21°
  • Mín: 15°
20°

Les barreres del camí de Lluc, al Defensor del Poble

A final de maig, el Consell de Mallorca va donar 15 dies als propietaris per retirar els obstacles de la carretera, però la situació és avui la mateixa

23300

Una de les barreres que obstaculitzen el pas en aquesta via de titularitat pública.

E. BALLESTERO

La carretera vella de Pollença a Lluc arriba a la Defensora del Poble. Un dels membres de la plataforma Pro camins públics i oberts va enviar la setmana passada una carta a Soledad Becerril, la Defensora del Poble del juliol ençà, en què li demana que faci complir l'ordre de retirar les barreres que encara obstaculitzen el pas per la via.

La polèmica per la carretera vella de Pollença a Lluc s'encetà el 2005. La publicació d'una ordre del Consell de Mallorca en el BOIB el mes de maig en què manava retirar les barreres i altres obstacles que impedeixen el lliure trànsit per la via en un termini de 15 dies semblava que acabaria amb el plet. La realitat, però, és que les tanques continuen usurpant el domini públic i el Consell encara no ha fet complir la resolució. És per això que Joan Ramon Bosch, integrant de Pro camins, requereix a la Defensora del Poble que s'interessi "pels tràmits posteriors a la notificació de l'acord" efectuats pel Consell. La institució insular advertia, en la mateixa resolució del BOIB, que procediria a retirar les barreres si els propietaris no ho feien.

Reunió

Per una altra banda, representants de diferents plataformes i altres entitats cíviques que reclamen l'obertura dels camins públics es reuniren ahir amb la consellera d'Hisenda i Funció Pública, Margalida Roig, per tractar sobre la retirada de les barreres. Les dues parts coincidiren que la trobada havia anat "bé" i que va ser "cordial".

A l'espera d'una roda de premsa que tindrà lloc avui dematí, Joan Crespí, de la plataforma Pro camins públics, va manifestar que la consellera els havia assegurat que les barreres estarien retirades abans de l'excursió reivindicativa organitzada per a dia 25 de novembre i que "alguns propietaris" haurien oposat resistència a retirar les tanques. Bernat Fiol, de GADMA, instà els dirigents insulars "a dignificar el lloc que ocupen" i desinstal·lar els obstacles que resten a la carretera. Margalida Roig "donà paraula que compliria la resolució, i una paraula és una paraula. Nosaltres no aguantarem més mentides", afegí. "Si retiren les barreres, tindran una excusa per cobrar el sou a final de mes", sentencià Fiol.

En la resolució aprovada, els tècnics del Consell quantificaren fins a 23 punts en els quals "persisteix la usurpació o pertorbació" del camí. Bàsicament es tracta de barreres, però també hi figuren el camp de futbol del santuari de Lluc i arbres plantats fa poc temps. Cal assenyalar, així mateix, que el Consell ha mantingut un posicionament ambigu quant a la retirada d'obstacles: inicialment avisaren que n'hi consentirien algunes, però llavors digueren que farien llevar-les totes.

El diumenge 25 de novembre, diferents associacions pro camins oberts han convocat una excursió per llevar les que encara puguin quedar-hi.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente
Per SENDERISTA, fa mes de 8 anys

"Senderista", crec que l'equivocació,l vull creura que és una equivocació, referent a l'obssessió sobre la barrera de l'empeltada no existeix. Es parla de 23 PUNTS on hi ha obstacles, i tots tenen la mateixa importancia, encara que no el mateix grau d'impediment i fins i tot hi ha obstacles que son molts mes antics que la barrera de l'Empeltada, . Però el mes sagnant de l'Empeltada es que el canvi del tram de la CARRETERA antigua a Lluc per una especie de mal caminoi avui convertit ja en torrentera impracticable per qui no sigui una mena de Superman, es feu ILEGALMENT mitjançant un pacte particular entre un càrrec de UM(miquel Angel Borràs i en Rafel Morro, i que jo sapiga, Miquel Angel Borràs no ha sigut mai propietari d'aquest cami, per tant, no podia regalar el que no era seu.
En relació a l'ignorància sobre el que és el camí i que és la carretera antigua a Lluc, cal informar-se abans de escriure errors o falsetats. Hi ha una carretera antigua, construida a principis del segle passat amb dobers de tots, públics, i un camí mes antic de fa segles. Ambdos son públics, encara que amb trams ussurpats.

Valoració:4menosmas
Per jrbs, fa mes de 8 anys

Camins PÚBLICS, CAMINS PÚBLICS!!
Es a dir, de TOTS_TOTES. L'ussurpació simplement és un robatori, malgrat sigui amb la col·laboració de politics i càrrecs corruptes, o pitjor.
Ja ho posa ben be: 23 punts, no tan sols el de l'Empeltada, la reivindicació no va contra ningú, va a FAVOR de recuperar, defensar el que és de tots.

Valoració:4menosmas
Per Caminaire, fa mes de 8 anys

Desprès de 7 anys, ja és ben hora de restablir la legalitat en aquesta carretera feta per la Diputació Provincial, amb doblers públis, i en que el seu expedient moostra ben clarament que els planols, la fitació i la construcció can correr a càrrec de l'esmentada institució.

Valoració:9menosmas
Per tolo, fa mes de 8 anys

Senderitsa postis, si haguesis vist el BOIB, veuries que parla de totes las barreres, aquesta obsessió d'en Rafel Morro és una mica malaltsa en voler tancar aquesta carretera pública, tens raó...

Valoració:2menosmas
Per senderista, fa mes de 8 anys

això del camí de lluc me resulta un poc estrany, ja que a l'empeltada estan obsesionats en llevar les barreres, quan pots passar de forma bastant ample pel costat del cami, i despés arribant a binifaldó les barreres grosses estan tancades i has de passar per una barrereta bastant estreta... i ningú en xerra d'aquestes altres barreres, això passa a 2 punts del camí i ambdues barreres tancades son propietat del consell de mallorca... Finalment el preciós camp de futbol de l'escolania de lluc, tampoc veig que ningú el exigeixi llevar barreres o adequar un camí aferrat al camp de futbol, que aplicant el que és predica per aqui i a mi me pareixeria be, llevar-lo de damunt el cami.
els camins han de estar oberts i en condicions per transitar-los, però les normes son per tothom, propietaris privats, públics i celestials...

Valoració:-3menosmas
Per Amb capell i ulleres, fa mes de 8 anys

El Consell de Mallorca el que no pot fer és avui dir blanc per demà dir negre, o pitjor callar i no fer res perque es doni acompliment a les decisions. Si el camp de futbol o una piscina privada o una caseta de cà s'han constrït dins del camí restan dues possibilitats:que els propietaris de les instal·lacions les enderroquin o que ho faci el Consell, i tot seguit passi les despeses als infractors.

Valoració:4menosmas
Per Caminaire, fa mes de 8 anys

Moltes gràcies Bartomeu, informació en pots torpar més al bloc de camins

htttp://camins.balearweb.net

i gràcies

Valoració:4menosmas
Per BartomeuV, fa mes de 8 anys

Caminarie, en el fons estam d'acord. En cap moment he discutit que es pugui transitar pel camí. Simplement volia un poc més d'informació pr part dels dels mitjans, que no acaben d'explicar bé la problemàtica. Òbviament, si jo sé que hi ha un tram del camí on no hi ha cap problema d'accés, i sabent que tenen una funció raonable, em cridarà l'atenció que s'ordeni la retirada de totes les barreres, tant de les tancades com de les obertes. Fent una cerca al web, veig que el cas del propietari de l'Empeltada és realment preocupant.

Bé, crec que em don per satisfet i gràcies per informació. Ànim per dia 25!

Valoració:5menosmas
Per Caminaire, fa mes de 8 anys

ELs tram actual és una carretera Bartomeu, i l'altre és una altra, i entre altres coses, els de muntanya no són afectats, doncs van retirar els obstacles i va ser el consell insular qui va retirar unes barreres de fusta, que és el que entenc que s'ha de fer, tot i que va cosar, van entendre que en tot cas qui havia de limitat el pas per un camí públic ea el consell, i no el propietari de la finca colindant. Aquí aprofit per fer un parentesis: és de vergonay el poc ajut que han tingut de les institucions, desprès del mal de la tempesta el més passat els propietaris d'algunes finques, entre elles muntanya.
Per tant Bartomeu, en aquest tema estic completament d'acord amb tu.
Però el que ha de quedar clar, és que aquest camó s'ha de poder transitat, i el detonant de que s'hagi hagut de fitar tot el camó, i que alguns punts que no es demendaven s'hagin de recuperar també, és l'antic propietari de l'empeltada, persona que sembla estar obsessionada en impedir el tram pel camí.
I Bartomeu, entenc que des de les diferents entitats, si el cnsell possa barreres de fusta per impedir que el bestiar surti, no s'hi possarà cap impediment, al contrari.

Valoració:6menosmas
Per BartomeuV, fa mes de 8 anys

Caminaire, no és que vulgui justificar que alguns usurpin el camí, sinó que deman un poc més de pedagogia tant per part del diari com també, pentura, dels demandants. Sé que es fa un esforç per recuperar camins públics, però de vegades falta acabar d'explicar bé les coses per arribar a un màxim de gent. No dic que no s'hagin ja explicat, però hi ha aspectes que no queden clars. El meu coneixement de la carretera (a la qual anomenava camí, sense saber que era una carretera de la Diputació, mea culpa) es limita al tram Menut-Muntanya, i, com sabràs, en aquests punts no s'hi troben barreres tancades amb pany (potser a Menut, però no n'estic segur). Evidentment, estic en contra de qualsevol tancament amb pany! I el que em dius de la barrera electrificada em sembla, senzillament, de jutjat de guàrdia. Hi ha alguns propietaris que - aquests sí - tenen una dèria malaltissa contra els caminants.

D'altra banda (i ara faig d'advocat del diable) pens que la resolució que dicta l'enretirament (total) de barreres és una mica exagerada. És ver que, si és una carretera de la Diputació, només el Consell, que n'és el propietari, pot posar barreres. Però l'ús actual de la carretera és molt diferent a l'originari, i el trànsit rodat va per la carretera nova. Donat que les barreres són d'utilitat als propietaris, sempre que no estiguin tancades i no facin la botxada d'electrificar-les o qualsevol altra animalada, i sempre que permetin el pas a peu o en bicicleta, pens que hi ha d'haver enteniment i s'hauria d'arribar a acords entre propietaris i administració. És cert que els senyors de possessió han d’aprendre a no usurpar béns públics, i en aquest sentit se’ls ha de mantenir a ratlla, però també és cert que alguns d’ells (em referesc sobretot a Muntanya) han tengut cura del camí molts anys (no sé darrerament) per mantenir-lo en bones condicions, quan això, legalment, segurament ho havia de fer l’administració.

Valoració:-1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris