cielo claro
  • Màx: 25°
  • Mín: 17°
23°

“Si no es valora la producció local, la ramaderia es deixa”

El consum de carn de me descendeix. És un tema cultural”

La ramaderia s'abandona perquè no es valora la producció local.
Aquesta setmana s'ha presentat la marca Me de raça mallorquina. Tolo Palou n'és un dels impulsors.

Quin és la vostra activitat professional?
Som manescal des del 1996. M'agradaven els peixos, però vaig anar al món de les ovelles. Primer vaig treballar a la zona de la serra de Tramuntana i després vaig passar a l'Agrupació de Defensa Sanitària del camp mallorquí.

Què fa una ADS?
Realitza els programes sanitaris a les explotacions agrupades, assessora el ramader en termes sanitaris i en temes mediambientals, de benestar animal, ajudes... Garantim la seguretat alimentària.

Quin és l'estat sanitari de la cabana d'oví mallorquina?
Té un bon estat. Tot el que és extensiu és excel·lent, sempre que hi hagi un programa sanitari mínim. Hi ha certs contagis nous afavorits pel canvi climàtic i provocats per insectes transmissors, de vegades procedents de zones tropicals i subtropicals. La nostra feina és ser a peu de camp com a punt de vigilància i control

Tornarà la llengua blava?
Vàrem ser els primers i el moscard no ha tornat. Potser sigui un tema de sort que no podem controlar. S'ha de dir que és una malaltia que no afecta les persones per res.

Quines malalties afecten més el bestiar?
En brucel·losi som exempts. De tuberculosi n'hi ha més en cabres i vaques. Treballam en aquests temes, però és tan greu o més el problema dels cans.

Quin és el problema dels cans?
Són els cans que ataquen les guardes. El ca mentre era una eina de treball duia pocs problemes. Ara molts de cans tenen llibertat de moviments i matar és un joc per a ells. No fan carn per necessitat. El secret és que no en tinguin ocasió. Han d'estar controlats.

Quina finalitat té l'esmorcada?
A final d'estiu serveix per controlar la multiplicació d'insectes. Combat els virons i les paparres. I funciona, és efectiva. Ara s'hi empra qualsevol tipus d'oli, abans sols s'hi usava oli d'oliva i plantes repel·lents com el pebre bo, ruda, ceba marina... També s'ha perdut l'arreglar les coes per aturar els insectes. Exigeix temps i mà d'obra.

Quin objectiu cerca la cooperativa de ramaders de l'ovella mallorquina?
Millorar-ne la comercialització. Ara estam en inferioritat davant la resta del món. La ramaderia s'abandona perquè no es valora la producció local. Hi ha molta importació i el consumidor ha de poder diferenciar el me d'aquí del forà. L'única manera és a través de la diferenciació i millora de la raça mallorquina. Es va crear dins l'Associació de l'Ovella Mallorquina. Es necessitava una eina comercial, una empresa per dur a terme un programa de comercialització.

Heu fet una marca?
Si, la del Me de raça mallorquina. El tret diferenciador és el racial: ovella mallorquina blanca i roja. Són animals en extensiu. De l'ovella blanca en surt el me de llet i el me gros i de la roja en surt el me mitjancer.

Què implica la marca?
Són ramaders que conserven i milloren les races autòctones i el patrimoni ambiental amb ovelles en extensiu que donen productes de qualitat. Amb la seva feina asseguren la conservació de la biodiversitat, del medi ambient i un poc de la història ramadera i agrícola de Mallorca.

Com és aquest me?
És un me en extensiu, que pastura. En tot cas se l'ajuda amb aliments naturals com els cereals. Són mens identificats amb el nom de l'explotació i el municipi on s'han fet. Es garanteix la qualitat i l'homogeneïtat de la carn. El consumidor ha de saber que és un producte segur i que no el decebrà mai.

Com evoluciona el consum de la carn de me?
Està descendint. És un tema cultural. Abans es cuinava i amb els canvis de la forma de vida ja no es té temps de fer-ho. Si es recupera el cuinar, la gent el tornarà a tastar. El seu consum també s'ha vist qüestionat per les prevencions cap als greixos. Són temes obsolets però persistents.

El formatge és una alternativa?
L'única manera de competir es amb produccions artesanes. Hi ha una quota de mercat per als bons formatges tradicionals; per això, hi ha iniciatives en marxa i altres a punt d'aparèixer.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris