Quan es publiquen les estadísti-ques anuals de les reclama-cions dels consumidors davant els organismes competents gairebé sempre apareixen als primers lloc les relacionades amb les telecomunicacions. Sembla que les companyies de telefonia no miren gaire prim a l'hora de fer calaix. Fins fa poc jo no em podia queixar. La meva relació amb l'empresa que em subministra la cobertura del meu telèfon mòbil sempre havia estat correcta. Però fa poc he estat víctima d'una d'aquestes males pràctiques, que ara us contaré.
De tant en tant rep una trucada de qualque comercial de l'empresa que em proposa tal o tal altra oferta o canvi de tarifa. Jo, com supòs que fa tothom, m'ho pens, faig comptes i, acte seguit, si trob que em convé dic que sí i si trob que no em convé, que és la majoria de vegades, dic que no. Quan he dit que sí, tot d'una em fan una sèrie de preguntes que, juntament amb les meves respostes, em diuen que queden enregistrades per si hi ha cap discrepància en el futur.
Un bon dia, quan vaig mirar la factura del mòbil vaig veure que havia engreixat molt respecte a la del mes anterior, així que m'ho vaig mirar arreu i vaig detectar un càrrec de trenta euros que m'havien cobrat teòricament a canvi de gaudir de tarifa reduïda tot el dia, però que jo no havia demanat mai i que, a més a més, no hem compensava de cap de les maneres. Vaig trucar al número d'atenció al client i vaig presentar-hi la meva queixa. Vaig demanar que mirassin si tenien cap enregistrament meu en el qual hi donàs el vistiplau. L'operadora ho va mirar i em va reconèixer que havia estat una errada de la companyia, que aquest enregistrament no existia i que, per tant, m'ho deixarien de cobrar i, a més a més, em retornarien els doblers que m'havien cobrat de més. Però el mes següent la factura va venir igual, i també el següent. Quan hi vaig tornar a trucar el cantet fou diferent. Em digueren que no m'ho cobrarien més, però que no em tornarien els doblers endarrerits perquè els havien facturat a petició meva. Com és això?, els vaig demanar. I els vaig tornar a reclamar que em passassin l'enregistrament. Vaig haver d'esperar devers vint minuts perquè, a la fi, em contestassin que tenien la certesa que jo hi havia consentit, però que ja no tenien l'enregistrament perquè de tant en tant els esborren, per no col·lapsar el sistema. Vaig seguir protestant i vaig exigir que em facilitassin el procediment per fer-los arribar una reclamació en ferm. Em varen dir que esperàs un poquet i que em passarien a una altra secció, però després d'una llarga espera, per casualitat es va tallar la comunicació.
Ara m'estic pensant si he de tornar-hi trucar i esperar que em passin d'una banda a l'altra un pic i un altre o si directament present una reclamació a Consum. Vosaltres que trobau?
Jaume Lladó, professor