Dins l'àmbit dels països més desenvolupats, capdavanters en l'economia mundial, els qui planifiquen els transports, de cada dia veuen amb més claredat que amb la construcció de grans infraestructures viàries no resolen els problemes de trànsit. Aquest fet d'importància cabdal per al desenvolupament sostingut de la Mallorca del segle XXI no pot ser ignorat pels nostres governants.
Nosaltres, com a plataforma, defensem que l'opció més viable per a la millora de la carretera actual és la del desdoblament; i perquè no en quedi cap mena de dubte volem dir que aprofitant el traçat actual de la carretera Inca-sa Pobla es faci un carril més a cadascun dels existents actualment, d'aquesta manera hi hauria dos carrils en sentit Inca-sa Pobla i dos carrils en sentit sa Pobla-Inca.
Els avantatges del desdoblament són:
-Molt menys consum de territori; molt menys impacte ambiental i paisatgístic; moltes menys expropiacions; més respecte cap a l'entorn dels municipis afectats (Inca, Búger, Campanet i sa Pobla).
És absurd pensar que amb una autovia s'arribi molt abans a la nostra destinació. Pensem en un vehicle que circula a 120 km/h; si hagués de recórrer els 12 km d'autovia que uneixen Inca-sa, Pobla trigaria 6 minuts. En canvi, anant a 100 km/h en una via en forma de desdoblament en trigaria 7. Ens estalviaríem 1 minut. Val la pena malgastar un pressupost de 47,7 milions d'euros (8 mil milions de les antigues pessetes) per estalviar 1 minut de temps? Tot això suposant que a les sortides cap a sa Pobla i cap a Inca no es formessin extenses cues de vehicles per l'efecte embut, cosa que previsiblement passarà, si no, basta fixar-nos en l'autovia Inca-Palma, en els embossos de primera hora del matí a l'entrada de Palma.
A més, la construcció de l'autovia Inca-sa Pobla representa un greu atemptat contra la nostra illa per molt diversos motius:
-Un excessiu consum del territori: 850.000 m corren el risc de ser expropiats i convertits en asfalt; un total de 348 finques en són afectades (14 a Búger, 274 a Campanet, 38 a sa Pobla i 22 a Inca); ignorar el fet que l'autovia Inca-sa Pobla travessarà el terme municipal de Campanet, declarat des de 1972 «paisatge pintoresc», actualment Bé d'Interès Cultural conforme a la Llei de Patrimoni Històric; l'enorme impacte visual que això representa per a una illa tan petita com és Mallorca.
Una actitud molt greu és no voler donar cap tipus d'explicació als afectats mateixos. El passat 14 de novembre va tenir lloc una reunió informativa a la Casa de Cultura de Campanet; a la taula hi eren presents el batle de Campanet; el director general d'Obres Públiques (Carles Jover) i dos membres més responsables del projecte d'autovia Inca-sa Pobla. El primer a prendre la paraula va ser el batle per explicar els motius pels quals el poble està en contra de l'autovia. Tot seguit, es va cedir la paraula al director general, que començà la seva intervenció parlant del valor econòmic de les expropiacions; davant les seves paraules els presents es van dirigir a ell per sol·licitar altres informacions i no van voler contestar: tan sols es van limitar a dir que ells, únicament i exclusivament havien vingut a Campanet a parlar sobre les expropiacions; amb això, la seva intervenció va durar escassament 10 minuts, després dels quals es van aixecar de les seves cadires respectives i varen marxar deixant tothom amb un munt de preguntes sense resposta. Què és això? Una dictadura en la qual ningú té dret a tenir respostes? Recordem que estem a un Estat de Dret, i un dels nostres drets és a esser informats, sobretot quan un projecte de tal magnitud es vol dur endavant.
Maurici Rodríguez Gómez, en nom de la Plataforma. Campanet