cielo claro
  • Màx: 15°
  • Mín: 13°
10°

La necessària digitalització: eliminar la burocràcia per viure millor

Entre les hores més malbaratades de la meva vida hi comptaria, sens dubte, les que he dedicat a repetir absurdament processos burocràtics, com si vivíssim en els anys cinquanta del segle passat: fer llargues coes a diferents oficines; emplenar formularis; expedir una còpia d'un document a una oficina de l'administració per poder exhibir aquell mateix document davant una altra oficina de la mateixa administració; fer i signar documents per acreditar que jo som jo; esperar dies o setmanes per rebre un certificat; certificar davant l'administració que l'administració certifica que jo estic al corrent de pagament davant l'administració...

He vist autèntiques aberracions burocràtiques: empreses que són castigades pel ministeri d'Hisenda, amb recàrrecs de fins al 25% del total, per no poder pagar impostos, perquè algun altre ministeri no els paga el que els deu; empreses que continuen acumulant deutes perquè no poden donar-se de baixa fins que no els arribi un certificat de que no tenen deutes...

Toomas Hendrik Ilves, qui va ser president d'Estònia entre els anys 2006 i 2016 i màxim responsable de la plena digitalització de l'administració estoniana, explica que «a Estònia tenim una regulació que anomenem 'd'un sol cop': el govern no demanarà de nou cap informació que ja tengui». Una formula tan senzilla i que ens estalviaria als ciutadans tant de temps i energies que redundaria en el nostre benestar i en una major felicitat.

L'administració espanyola és un dinosaure kafkià que es mossega la coa, un cercle viciós que ja no se sap on comença i on s'acaba. L'administració autonòmica ha copiat els mateixos vicis i la del Consell, a més a més, va heretar els buròcrates de l'antiga Diputació.

La digitalització de l'administració és una necessitat per tres motius: per assolir una major eficiència, per assolir una major transparència i per assolir un major benestar i comoditat per als 'administrats'.

I cal tenir en compte que tal i com ens adverteix Toomas Hendrik Ilves, «la digitalització no consisteix a comprar i/o utilitzar tecnologia. Consisteix en repensar el govern i la governança, va de canviar polítiques, lleis i regulacions; de reinventar els serveis públics. I perquè aquesta nova governança digital sigui profitosa ha de succeir al cor del govern, reimaginant, mitjançant el lideratge i la creativitat, la manera com s'han fet les coses tradicionalment».

En aquest cas, quan parlam de digitalitzar, parlam de benestar. Parlam de millorar les nostres vides.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Ciutadà, fa devers d'un mes

L'auto té més raó que un sant

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris