cielo claro
  • Màx: 12°
  • Mín: 11°
12°

La identitat perduda dels vehicles de mobilitat personal (VMP)

La sensació d'anar amb vehicle de mobilitat personal (VMP) és d'alliberament. Avances pel carrer un pam més amunt i quatre vegades més ràpid que si vas caminant, però igualment sense res que t'envolti. I si passes per una benzinera, pots continuar la teva marxa amb la targeta intacta!

Però hi ha una altra qüestió que et fa sentir bé, si ets usuari de patinet elèctric, roda elèctrica, plataforma elèctrica o un altre tipus de VMP, ets part de la solució. Si et passes al patinet podries alleugerir un gran llistat de problemes de la mobilitat basada en el cotxe privat, entre d’altres i per no fer llarg, l'alta toxicitat de l'aire. Malauradament, Palma ja està per sobre del límit màxim de toxicitat (nanopartícules PM2.5 emeses per la combustió de matèries fòssils) admès per l'Organització Mundial de la Salut.

La manca de regulació dels VMP a Espanya durant anys ha propiciat alguns abusos i molta inseguretat als patinadors i a tot el que els envolta. Ara els usuaris de VMP han de recuperar part de la seva identitat moderna, eficient, ecologista i de convivència perduda.

Finalment, ja hi ha regulació! La nova instrucció de la Direcció General de Trànsit (DGT) limita els VMP a una única plaça que ha d'anar dreta (sense seient) i ha de desenvolupar una velocitat màxima per disseny no superior als 25km/h.

La DGT no exigeix als VMP autorització administrativa per circular ni per conduir ni assegurança obligatòria. L'ús de casc i guardapits reflectant queda al que digui l'ordenança municipal. En aquest sentit, la nova disposició sobre els VMP de l'Ajuntament de Palma, només en recomana el seu ús, mentre que obliga al vehicle a dur timbre, sistema de frenada, llums i elements reflectants homologats.

La normativa de Palma és més restrictiva en dos punts molt importants. Situa l'edat mínima per conduir un VMP als 15 anys i els habilita per circular exclusivament sobre una de les següents vies i en les velocitats màximes que els assigna: 10 km/h a carril bici no segregat de l'espai per a vianants; 20km/h a carril bici segregat; 25 km/h (velocitat màxima genèrica a la instrucció de la DGT) si patines per un carrer amb límit màxim de velocitat a 30 km/h. Fora d'aquestes vies no hi poden circular.

Com a conseqüència de la complexitat de la normativa és recomanable informar-se bé en el lloc web de la DGT i a Mobipalma en l'apartat VMP, per complir-la, i des d'aquesta posició exigir el dret a que s'inverteixi en més i millor itinerari bici, i en més carrers 30 km/h o ACIRE (20 km/h) per rodar. Tot ben mantingut i vigilat. Només així els VMP podran mostrar-se tan útils com poden ser.

Hi ha una mesura irrenunciable per a moltes persones compromeses amb el medi i la societat; possiblement l'única mesura de mobilitat que podria tenir una influència positiva i real sobre el canvi climàtic; aquesta mesura possibilitaria l'ús sense restriccions dels VMP en nuclis urbans: l'anomenada CIUTAT 30. La DGT anuncia la seva immediata implementació a tot Espanya, serà veritat?

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris