cielo claro
  • Màx: 12°
  • Mín: 11°
12°

El TIL del PSIB

Perquè hem de suposar que aquest esborrany no és de MÉS. Si ho fos, podríem plegar. Per redactar aquesta Llei, i especialment l’apartat del model lingüístic, una vegada a punt de consumir la primera cinquena part del segle XXI, es podien tenir en compte els 40 anys d’ensenyament duits a terme a partir de la Llei de Normalització Lingüística, l’experiència obtinguda de tants i tants de docents, el coneixement adquirit a través dels diferents tipus d’ensenyament, el resultat obtingut per part dels i de les alumnes que han fet l’ensenyament en català i dels que l’han fet en castellà, és a dir, a partir de la pràctica; o partir de les proclames de la dreta i de l’extrema dreta amb l’objectiu de no tenir oposició partidista ni parlamentària. I la redacció de l’esborrany indica que s’ha partit de la segona opció, és a dir, del TIL del soldat parlamentari espanyol.

Demostra el que he dit anteriorment, l’apartat de l’article 122.1, del capítol I que parla del model lingüístic, corresponent als elements pedagògics específics del model educatiu propi del Títol VI, de l’Avantprojecte de la llei educativa de les illes balears. Aquest apartat diu: ) L’ús de les llengües oficials com a llengües vehiculars de l’ensenyament en el sistema educatiu de les Illes Balears, garantint que s’usi la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en el marc normatiu actual de la normalització lingüística. Ja hi tornam a esser a fer concessions al Til d’en Bauzà, que ara crec que fa el servei militar i de banderer. Aquest apartat té una contradicció flagrant. Per garantir que s’usi la llengua catalana pròpia de les Illes Balears, en el marc normatiu actual de la normalització lingüística, per obtenir aquesta garantia, i la pràctica ha demostrat que no s’acaba obtenint, la llengua catalana ha de ser la llengua vehicular, que mai no ho acaba de ser. El que sí és segur és que allà on el castellà és llengua vehicular, s’acaba sense aprendre la llengua catalana. Això ho vaig comprovar quan feia ensenyament en català, a alumnes que havien acabat l’ensenyament i no havien obtingut el graduat escolar. Vaig trobar alumnes, que no m’entenien i que es trobaven molt lluny d’esser capaços de parlar-lo, i jo vaig pensar que havien arribat recentment a viure aquí, a les Illes, i quan em disposava a tractar-los amb el mètode que s’usa per a la immersió lingüística, vaig esbrinar que l’únic que havia passat era que havien estudiat en un centre on el castellà havia estat la llengua vehicular i d’aprenentatge. Ha quedat demostrat, i els i les mestres ho saben que l’única manera que es dominin les dues llengües, quan s’acaba l’ensenyament obligatori és l’ensenyament en llengua catalana, és a dir, a les escoles on aquesta és la llengua vehicular.

I a l’apartat e del mateix article, una altra vegada apareix el trilingüisme del TIL. Aquest és el redactat: La possibilitat d’usar una llengua estrangera com a llengua d’ensenyament de continguts curriculars no lingüístics d’acord amb el que determini la conselleria. No hi ha professorat de primària o de secundària de qualsevol assignatura no lingüística que tengui un domini suficient de la llengua estrangera, sempre se solen referir a l’anglès, per poder fer l’ensenyament en aquesta llengua. Però una vegada tenguem el professorat preparat, falta allò que és més essencial, i és que l’alumnat de les diferents classes tengui un coneixement suficient de la llengua estrangera per poder fer aprenentatges d’altra temàtica. Si a molta part de l’alumnat li costa fer aprenentatges en català o en castellà, com els podrà fer en una llengua estrangera? Només cert alumnat és capaç de poder-ho aconseguir i això és introduir el classisme i l’elitisme a l’escola. Això obligaria a enviar molt d’alumnes a l’estranger a aprendre la llengua sobre el terreny i això no està a l’abast ni d’una quarta part de l’alumnat.

L’apartat g del mateix article també ataca el fet que la llengua catalana sigui la llengua vehicular, ja que diu: El dret de l’alumnat a rebre el primer ensenyament en la seva llengua si aquesta és una de les oficials. Aquest és el sistema que s’empra quan no es vol que s’aprengui la llengua catalana, llavors és impossible que aquesta pugui convertir-se en vehicular, que és el que volen els enemics de la llengua. El que no sabíem és que la gent del PSIB també volgués fer desaparèixer la llengua catalana, que això és el que pot aconseguir aquest model lingüístic.

Queda mitjanament clar que no s’ha tengut en compte l’experiència docent a l’hora de redactar aquest capítol de l’avantprojecte. S’ha tengut molt més en compte el TIL, que ja fa anys que es va descartar la seva implantació.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per til no és trilingüisme, fa 2 mesos

Del TIL, el més positiu que se´n pot dir és que era un ´trilerisme´ que tapava el profond odi dels colons ñols en vers tot el que els sonava a català. I ja no dic el que és més lleig...

Valoración:7menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris