cielo claro
  • Màx: 15°
  • Mín: 13°
14°

Volem més doblers!

Aquesta setmana s’ha commemorat els vint anys de la Marxa pel Tren de Llevant i lamentablement  encara només arriba a Manacor. A pesar que en aquesta legislatura s’ha fet un gran esforç en el transport públic, no només per l’aprovació d’un ambiciós Pla, sinó també per la finalització de l’electrificació de tota la xarxa ferroviària iniciada en el segon Pacte dels anys 2007-2011.

Les causes les hem de cercar en l’infrafinançament que patim com a Comunitat Autònoma. Durant anys hem estat oblidats pel Govern estatal. Pensar que es podrà dur a terme l’execució dels projectes que preveu el Pla de Mobilitat aprovat -la xarxa ferroviària completa, el tramvia de Palma... amb l’actual Pressupost de la Comunitat Autònoma, és somiar truites. Finançar aquest projecte suposaria reduir dràsticament importants capítols de despeses que afectarien directament a serveis bàsics com l’educació, la salut, els serveis socials que precisament requereixen més augment.

Hem de ser conscients que amb l’actual finançament que prové de l’Estat central serà absolutament impossible no només implementar el Pla de Mobilitat sinó tampoc arribar als mil milions d’euros   en el capítol d’educació, reivindicació històrica de la comunitat educativa, o incrementar el pressupost de sanitat per disminuir llistes d’espera i construir les infraestructures encara necessàries com l’hospital sociosanitari de Son Dureta, o desenvolupar un nou model energètic basat en les energies renovables, entre d’altres.

Per això és fonamental pel nostre país que la societat i les seves institucions continuïn reivindicant un bon finançament que com expressa el Manifest de la campanya Per un bon finançament vol dir:

Primer un canvi en el model de finançament de l’Estat. No és acceptable que la nostra comunitat continuï essent la segona a l’hora d’aportar fons a l’Estat i la novena en rebre. Cal un model de repartiment més equitatiu i just.

Segon un Règim Especial per a les Illes Balears que reconegui els costos d’insularitat, com recull la Constitució espanyola.

Tercer un increment substancial de les inversions en els Pressupostos Generals de l’Estat. No pot ser que les Illes Balears siguin la darrera comunitat en inversions estatals per habitatnt, al manco dels darrers onze anys.

Quart la coresponsabilitat de l’Estat en l’eliminació del deute de la nostra Comunitat. Tenim un deute que s’acosta als 9.000 milions d’euros, com a conseqüència de l’infrafinançament patit fins ara i de la pèssima dotació de les transferències fetes especialment les d’educació i sanitat. La Conselleria d’Hisenda calcula que, al menys un 60% d’aquest deute és atribuïble a aquest concepte.

Tot això sense tenir en compte que AENA treu un benefici anual dels aeroports de les nostres illes de 200 milions, dels quals no se’ns retornen cap.

Les nostres institucions més que valentia allò que necessiten són més doblers i aquests cal reclamar-los a l’Estat central, per això hem d’aixecar la nostra veu, com a societat per exigir dignitat.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris