nubes dispersas
  • Màx: 13°
  • Mín: 12°
12°

Desconfiança en la democràcia

Si un fet caracteritza la política municipal és el seu excessiu presidencialisme, el batle acumula molt poder i en moltes ocasions de res serveix el que es  pugui aprovar o decidir en el ple. Com regidor de l'oposició durant vuit anys vaig presentar nombroses mocions, un grapat d'elles es van aprovar però poques es van executar pel batle de torn que també es resisteix a delegar l'execució de la moció en l'oposició. Un frau democràtic total que permet passar totalment del màxim organisme democràtic que és el ple.

Dins aquest presidencialisme s' inclou que el batle pugui presentar una qüestió de confiança vinculada als pressupostos com ha passat aquesta setmana a Pollença, on ha quedat rebutjada per nou vots en contra (faltava un regidor de l'oposició) i set a favor. A partir de la pèrdua de la qüestió de confiança s'obri el termini d’un mes perquè l’oposició presenti una moció de censura, però aquesta no prosperarà per falta de majoria ja que dels deu regidors de l'oposició; vuit són de dretes i dossón del meu partit Alternativa per Pollença.  A altres qüestions de confiança vinculades als pressuposts presentades aquests anys es repeteix el mateix esquema; l'equip de govern de torn amb regidors a l'oposició de projectes polítics incompatibles utilitza la qüestió de confiança passant per damunt de la majoria del ple, sabent que la moció de censura és impossible.  Els que presenten la moció de confiança sempre al·ludeixen a un bloqueig per part de l'oposició que fa impossible aprovar els pressupost d'altra forma. Això al manco en Pollença no és veritat. El batle només hi havia de complir els acords signats amb Alternativa per Pollença anteriorment; d'investidura i del pressupost de 2016, per poder així fer possible un escenari de negociació i consensuar i aprovar els pressuposts com va passar al 2016.

Una vegada perduda la qüestió de confiança els pressupostos queden automàticament aprovats. El que no resta legalment clar és si l'aprovació dels pressuposts és inicial, i per tant es poden presentar al·legacions o definitiva. Hi ha sentències judicials en els dos sentits. Al cas de Pollença el batle va dir que l'aprovació seria definitiva, a pesar de que en la campanya electoral hi havia dit que la participació ciutadana seria un dels pilars d'aquesta legislatura, una vergonya. No té cap sentit que la participació ciutadana sigui suprimida només pel fet de que l'equip de govern  de torn hagi estat incapaç d'aconseguir una majoria del ple per a l'aprovació del pressupost. Aquesta forma d'aprovar el pressupost escamoteja als ciutadans la seva opinió en una matèria tan transcendental per a la vida municipal com són els pressuposts i és profundament antidemocràtica.

Però més enfora d'interpretacions legals jo no tinc cap dubte que un procediment que permet saltar la democràcia representativa i la democràcia participativa és lamentable i una demostració més de la desconfiança en la democràcia del sistema polític actual que s'hauria de reformar.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris