cielo claro
  • Màx: 29°
  • Mín: 29°
29°

Educar o ensinistrar?

Poc a poc (aquest curs un 9%, el que ve un 5%) els preus de les matricules universitàries s'enfila i allunya els estudis superiors als que menys recursos disposen. A la vegada, el número de beques disminueix sense haver arribat ni a la meitat dels països del nostre entorn i es debat endurir les condicions per aconseguir-les. No, no és demagògia dir que el PP cerca tornar la universitat als fills de la casta dominant, com sempre havia estat. Si és demagògia, aquesta es basa en dades reals.

Però tenen la lluita guanyada des del moment que imposaren el sentit de les paraules i la cosmologia de la dreta ultraliberal. Guanyaren quan aconseguiren lligar estudis amb producció econòmica, com si l'únic objectiu de l'educació fos formar treballadors cada vegada més qualificats (i barats, com es pot comprovar després). Si aquest concepte s'accepta, i s'ha acceptat, després només han de perfeccionar el sistema amb divisions primerenques que obliguin els alumnes a decidir un futur pautat, amb formacions duals que permetin als empresaris escollir d'entre la mà d'obra més barata i amb la marginació programada de tot allò que no té objectiu economicista: sigui llatí, filosofia, art, creativitat o, fins i tot, educació física digna d'aquest nom.

L'ideal neocon és aconseguir una massa de treballadors prou especialitzats com per ser productius i prou desconeixedors de tot allò que no sigui la seva especialitat com per no entendre el món i reduir el seu a un àmbit cada vegada més petit i, per tant, insolidari. Robert Skidelsky, el biògraf de Keynes, ens recorda que un dels caps més brillants del segle XX pensava que la seva professió d'economista era interessant i necessària però que en la seva vida personal ho era molt més envoltar-se de creadors i artistes. De fet, a la universitat Keynes tenia companys però els seus amics eren escriptors, filòsof, pintors, ballarins... com Wirginia Woolf, Bertrand Russell, Duncan Gran i Lydia Lopokova, entre molts d'altres.

Per això cal fer-se la pregunta adient: amb totes les reformes del sistema educatiu que hi ha en marxa, els ciutadans del futur entendran millor l'art, la filosofia, la música... que els seus avantpassats? Si el sistema educatiu només serveix per tenir millors i més submisos treballadors, l'educació haurà fracassat mentre l'ensinistrament s'haurà fet l'amo del sistema.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris